Franchise autobranche goed voor 22,5 miljard

De gezamenlijke omzet van franchisers in de Nederlandse autobranche bedraagt 22,5 miljard euro. Van dat bedrag komt het overgrote deel – 21 miljard euro – op het conto van de merkdealers, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV).

De koepelorganisatie presenteert jaarlijks een overzicht voor diverse sectoren (zoals detailhandel, horeca, dienstverlening en zorg). Opgenomen in de statistieken zijn de hoeveelheid franchisegevers en -vestigingen, het aantal medewerkers en de gezamenlijke omzet.

Verhuurbedrijven

Voor het eerst is nu een aparte plek ingeruimd voor de autobranche. Dat heeft volgens NFV-directeur Jos Burgers alles te maken met definitie: valt ‘autodealer’ als vorm van selectieve distributie ook onder het begrip ‘franchise’? “Het laatste woord is daar nog niet over gezegd.” Vooruitlopend heeft de organisatie besloten ‘car dealing’ voorlopig mee te nemen in haar jaarlijkse franchisestatistiek, echter wel in een aparte groep. De bijbehorende jongste statistiek leert dat het aantal automotive franchisegevers in ons land 75 bedraagt. Meegeteld zijn naast de merkimporteurs en hun netwerk ook werkplaatsformules, verhuurbedrijven, (ruit)schadeherstelconcepten en carwash-partijen. Alles bij elkaar blijkt Nederland goed voor 4.086 vestigingen op het gebied van automotive franchise. Er werkten vorig jaar 37.000 mensen, de totale omzet bedroeg 22,5 miljard euro.

Economisch klimaat

Berichten over conflicten ten spijt (Hema, Albert Heijn, Bruna), gaat het volgens Burgers goed met franchise als businessmodel. “Het huidige economisch klimaat biedt kansen voor startende ondernemers.” Er waren vorig jaar 869 concepten (2016: 794, 2017: 825). Meest in het oog springt de omzet: van bijna 33 miljard euro in 2016 naar 57 miljard in 2018.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †