Grote regioverschillen favoriete occasions

VWE onderzocht welke occasions favoriet zijn per regio. Daaruit blijken sterke regionale verschillen. Zo prefereren kopers in Noord-Nederland een voorkeur voor ruime stations en diesels. In het zuiden is de midi-suv gewild, in de Randstad vooral de kleine auto’s en plug-in hybrides.

Blijkens de VWE-gegevens zijn suv’s vooral in het westen en zuiden in trek. Koploper is de regio Oostburg in Zeeuws-Vlaanderen: van elke tien occasions die autobedrijven daar verkopen is er één suv. In het noorden blijft de occasionkoper trouw aan de meer traditionele sedan of station, mits van een wat groter formaat. In Friesland, Groningen en Drenthe is een kwart van de verkochte occasions een sedan of station. Kleine auto’s uit het A-segment zijn daar minder in trek, die worden meer in de (drukbevolkte) Randstad verkocht.

Diesel of plug-in

Ook verschillen de regio’s in de keuze van brandstofsoorten. Gebruikte diesels zijn vooral in trek in de noordelijke provincies. De vaak grotere afstanden zijn daar volgens VWE waarschijnlijk de reden voor. De regio Heerenveen – De Fryske Marren is koploper, met een dieselaandeel van 27% van de totale occasionverkopen. In Zuid-Limburg is daarentegen slechts 7% van de verkochte occasions een diesel. Hier speelt wellicht de nabijheid van goedkopere Belgische benzine een rol.

Lpg

Lpg-occasions zijn populair in Midden-Limburg en het noorden van het land. Plug-in hybrides worden relatief veel in de Randstad verkocht, en dan vooral in de regio’s Amsterdam en Den Haag. In landelijke gebieden zijn plug-ins minder populair. Particulieren kopen volgens VWE nog te weinig gebruikte elektrische auto’s om daar goede conclusies uit te trekken. De huidige cijfers laten echter zien dat deze categorie in Zeeland en Limburg het meeste in trek is.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †