Lancering Autoglym Pro Centers, overname Autostomerij

De Autostomerij kent sinds kort een nieuwe eigenaar. Achter de overname schuilt een groeistrategie. Voor wie als ondernemer autoreiniging alleen niet voldoende is, lanceert Michel Dorrestijn bovendien het concept Autoglym Pro Center. Beide kunnen door franchisenemers zelfstandig of in combinatie worden gevoerd.

Met de overname wordt de Autostomerij een zusterbedrijf van Syntix Nederland (additieven en smeermiddelen) en van Bootzo. Dat richt zich op het poetsen van en poetsmiddelen voor boten. Ondernemer Michel Dorrestijn kent vanuit zijn verleden het onderdelenwereldje als zijn broekzak, maar wat wellicht minder bekend is: zijn ervaring met de poetsmachine en bijbehorende middelen. Hij zag dan ook direct potentieel in de formule Autostomerij toen deze te koop bleek. De Autostomerij reinigt auto’s (of caravans, campers, vrachtwagens etc.) op locatie met een stoommachine, van binnen én van buiten. “Een krachtige merknaam die duidelijk zegt wat we doen en een handvol franchisenemers, dat smaakte naar meer. Daar valt veel meer uit te halen.”

Met de overname wordt de Autostomerij een zusterbedrijf van Syntix Nederland (additieven en smeermiddelen) en van Bootzo. Bovendien start Michel Dorrestijn met de franchise Autoglym Pro Center.

Als franchisegever krijgt Dorrestijn een cc van aanvragen die via de landelijk site binnenkomen. “Op dit moment is onze dekking niet voldoende en moeten we te vaak nee verkopen. We willen daarom op korte termijn twee dingen realiseren. Allereerst gaan we een landelijke vliegende keep stationeren op ons nieuwe hoofdkwartier in Ede. Mocht een franchisenemer te ver van een klus afzitten of om een andere reden niet beschikbaar zijn dan ondersteunen wij. Niet om klanten af te pakken, maar om te voorkomen dat de Autostomerij een mogelijke klant verliest. Als hoofdkantoor willen we de franchisenemers vooral ondersteunen zodat ze het optimale eruit kunnen halen.”

Nieuwe franchisenemers

Daarnaast wil Dorrestijn zo snel mogelijk nieuwe franchisenemers aanstellen zodat het netwerk groeit en daarmee dus de capaciteit. Met de Autostomerij wil Dorrestijn snel opschakelen naar minimaal een vestiging per provincie, liever naar twee. “Die ruimte is er”, klinkt het vol overtuiging, “als ik uitga van de gesprekken die we nu al met kandidaten hebben. We komen snel met berichten over de eerste nieuwe franchisenemers. Het is geen enkel probleem voor een franchisenemer om een goede boterham te verdienen. Zoals met elke formule staat of valt het succes met het ondernemerschap van de franchisenemer. Als franchisegever kunnen we instrumenten aanreiken en trainingen geven, vervolgens is het aan de ondernemer om ermee uit te pakken.”

Voor wie als ondernemer het concept van de Autostomerij nog wat te ‘smal’ is, heeft Dorrestijn een nieuwe troef achter de hand. “Wil je dat stapje verder gaan naar daadwerkelijk poetsen, naar professionele detailing van auto’s dan is de Autostomerij daar niet het concept voor. Er is echter wel markt voor. Dat hebben we ondervangen door de Autoglym Pro Centers te lanceren. Wie wil, kan beide concepten lokaal combineren. Ze kunnen ook door afzonderlijke franchisenemers worden opgepakt.”

Keramische coating

De formule bestaat uit twee kernzaken: de professionele lijn van Autoglym-producten met de keramische coating als middelpunt aan de ene kant en het vakmanschap rond autodetailing aan de andere kant. “Die Ceramic Coating vertegenwoordigen we exclusief voor de Nederlandse markt en de Autoglym Pro Center formule is onze franchise. Reguliere Autoglym-producten kun je inderdaad op vrijwel elke hoek van de straat krijgen, daar zit niet het onderscheidend vermogen.”

Eén van de Centers is te vinden op Dorre-stijns nieuwe hoofdkwartier in Ede, dat sinds augustus in gebruik is. “Daarnaast hebben al twee ondernemers aangegeven hun eigen Center te willen openen. Jaco Knoop, eigenaar van zes Bosch Car Service autobedrijven in het midden van het land en Henk van Hoef, van Bosch Car Service Florijn. Ze willen de eigen voorraad verkoopklaar maken en klanten een extra service kunnen bieden.”

Voor beide concepten zit in het franchisecontract ook een bepaling over de te gebruiken producten. “Vanzelfsprekend. In beide gevallen zijn het laagdrempelige concepten met weinig overhead. Er zit geen groot hoofdkantoor met veel mensen en een grote buitendienst achter, in tegendeel. De product-
omzet maakt mogelijk dat het concept zich kan ontwikkelen en daarom hanteren we een afnamegrens van tachtig procent.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *