Lightyear af fabriek op Bridgestone

Bridgestone gaat een exclusieve samenwerking aan met Lightyear, fabrikant van elektrische auto’s die door zonnecellen in de carrosserie ook tijdens het rijden kan worden opgeladen. Bridgestone gaat de Lightyear One, die eind dit jaar op de weg moet verschijnen, voorzien van Turanza Eco-banden met Enliten-technologie.

Met een actieradius van 725 kilometer heeft Lightyear de grenzen opgezocht van wat mogelijk is om de elektrische auto zo efficiënt mogelijk te laten rijden. De Turanza Eco-banden van Bridgestone dragen hieraan bij door hun zeer lage rolweerstand en een lichter gewicht door het gebruik van minder grondstoffen tijdens het productieproces. De rolweerstand wordt nog verder verlaagd door een innovatief profiel, grotere diameters, hoge bandenspanning en een slank ontwerp.

Gewicht

Door de lage rolweerstand van de banden kan Lightyear One ook van een lichtere accu profiteren. In vergelijking met alternatieve Bridgestone EV-specifieke banden zijn de Turanza Eco-banden dusdanig ontworpen om de actieradius te vergroten, wat neerkomt op een equivalente gewichtsvermindering van meer dan 90 kilogram. Naast het feit dat Lightyear One verder kan rijden tussen twee laadbeurten, is de verspreiding van silica van de band verbeterd door een nieuwe mengtechnologie toe te passen. Het totale gewicht van de band per voertuig is met 3,6 kilogram (ongeveer 10 procent) verminderd.

Streng testproces

De Turanza Eco-banden hebben de nieuwe Bridgestone EV-markering op de zijwanden, om aan te geven dat ze speciaal zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Ze hebben daarvoor een streng testproces hebben doorlopen om te garanderen dat de banden de unieke eigenschappen van elektrische voertuigen ondersteunen en voldoen aan de eisen van de autofabrikanten op het gebied van actieradius van de batterij, voertuigbeheersing en slijtagebestendigheid van de band.

Namens Bridgestone zegt Emilio Tiberio: “Lightyear heeft indruk gemaakt met hun benadering van duurzame mobiliteit, sinds het moment dat we het team de Bridgestone World Solar Challenge hebben zien aangaan. We zijn dus verheugd om een rol te spelen in het Lightyear One-project. Bridgestone streeft naar een vermindering van de CO2-uitstoot met 50 procent in 2030 en 100 procent duurzame materialen in 2050 en om deze doelen te bereiken, zijn strategische partnerschappen van fundamenteel belang.”

Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear, voegt hieraan toe: “We zijn blij met deze samenwerking tussen Bridgestone en Lightyear; twee bedrijven die een visie delen voor toekomstige duurzame mobiliteit. De wereld ondergaat nu al ongekende veranderingen en uitdagingen. Door innovatie en geavanceerde technologieën kunnen we samenwerken om alle mogelijkheden met beide handen aan te grijpen en een duurzamere wereld te creëren.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *