Loket EV-subsidie sluit, RAI/Bovag ‘verbijsterd’

RAI Vereniging en Bovag zeggen “verbijsterd” te zijn over het kabinetsbesluit om het subsidieloket voor een elektrische auto op korte termijn te sluiten. Alle nieuwe aanvragen worden dan tot 1 januari 2021 geweigerd.

Het kabinet toont zich volgens de brancheorganisaties “onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen.” Ze roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

Doorbraak

De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto is voor 2020 al een tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Aan die maatregel komt een eind nu het kabinet het loket “zo spoedig mogelijk” sluit. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Bovag-voorzitter Han ten Broeke heeft geen begrip voor het besluit. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.”

Ernstige marktverstoring

Zonder een doorschuifregeling zal de subsidieregeling naar verwachting van Bovag en RAI Vereniging elk jaar korter dan een week openstaan. Het hele jaar worden vervolgens voorcontracten voor nieuwe elektrische auto’s opgesteld die dan op 1 januari in één keer ingediend worden. Omdat er geen zicht meer is of het aantal aanvragen past binnen het budget voor het nieuwe jaar en aanvragen niet meer op volgorde van binnenkomst op een stapel komen, verkeren consumenten gedurende het hele jaar in onzekerheid of de subsidieaanvraag wel of niet wordt goedgekeurd.

Speelruimte

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck spreekt van een “subsidiebingo, die leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden komen. Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt.” Van Eijck en Ten Broeke roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen door de financiële speelruimte binnen de subsidie beter te benutten.

EV-registraties zetten door

Mede dankzij de subsidieregeling is het aantal registraties van elektrische auto’s in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 18 procent gestegen. Zo blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *