Wegdekmeting Kwikfit: all season stijgt door

Het uitblijven van serieuze winters stuwt de keuze voor all seasons, ten koste van de winterband. Dat blijkt uit de nieuwste, zevende najaarsmeting van het wegdekaandeel, in opdracht van Kwikfit.

Stijgen vierseizoenenbanden van 7,2 (najaar 2017) naar 8,8 procent, winterbanden komen niet verder dan een wegdekaandeel van 3,7 procent. Daarmee belanden ze onder zowel het niveau van 2017 (5,0 procent) als dat van 2016 (4,2 procent). Met 1,2 procentpunt is dat relatief gesproken een forse afwijking en bovendien een trendbreuk, want van 2016 op 2017 was er een stijging. De zomerband is nog altijd goed voor 87,5 procent van het namens Kwikfit onderzochte wagenpark.

Afstand

De wegdekanalyses vinden sinds 2012 tweemaal per jaar plaats. In augustus is van ruim 2200 personenwagens onderzocht op welk merk en type band ze staan. Er werden 99 verschillende merken genoteerd. Ten opzichte van voorgaande metingen laten Continental en Michelin een grotere onderlinge afstand zien. Lagen beide merken in de vorige meting nog een procentpunt uit elkaar, nu liefst vier. Vredestein wist een procentpunt groei te realiseren. Bridgestone maakt wat van het verlies uit eerdere jaren goed en ook Hankook pakt er een procentpunt bij. Goodyear, Dunlop en Pirelli laten juist kleine verliezen zien. De top-tien bestaat verder uit Viking en Firestone.

Cross Climate

Bij de vierseizoenenbanden doet Michelin wél goede zaken. De Cross Climate is goed voor een groei naar 13,3 procent (was 11,9 procent). Het goud is wederom in handen van Vredestein, dat weliswaar een procentpunt daalt (naar 36,7 procent) maar nog altijd riant op voorsprong staat. Goodyear blijft derde, hoewel het wegdekaandeel wel afkalft. Hankook profiteert en rukt op naar de vierde plaats in het all season-segment. Meer hierover in de komende editie van Aftersales Magazine, die vrijdag 28 september verschijnt.