Van Mossel doet grote overname in België

Van Mossel Automotive Groep neemt de dealergroepen GMAN en Groep Bruyninx over van de Belgische groep Alcopa. Het gaat om 22 vestigingen en 10 automerken.

De transactie is voorgelegd aan de Belgische Mededingingsautoriteit. Eind dit jaar beogen partijen de transactie af te ronden. Ze betreft een netwerk van schadeherstelbedrijven en dealerbedrijven voor verkoop en onderhoud van Opel, Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroën, DS, Peugeot, Nissan en Kia.

Familiebedrijf

Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep: “Wij zijn trots om ons familiebedrijf te introduceren op de Belgische markt. Ons leasebedrijf International Car Lease Holding is er al enkele jaren actief. Dat we hier nu een omvangrijk netwerk aan auto- en schadeherstelbedrijven aan kunnen toevoegen, geldt voor ons als een belangrijke strategische aanvulling.“ De Antwerpse groep Alcopa (in handen van de familie Moorkens) is een van de bekendste familiebedrijven in de Belgische autosector. Managing Directors Axel Moorkens en Damien Heymans staan aan het hoofd. “Zowel onze invoerdersactiviteiten van auto’s en motorfietsen als onze retailactiviteiten blijven in de toekomst een belangrijk onderdeel van onze portfolio en toekomststrategie. Met de bedrijven Fidenco (België) en Autopolis (Luxemburg blijven we ook volop inzetten op automotive retail. Tegelijk geloven we dat de Van Mossel Automotive Groep een betere partner zal zijn voor GMAN en Groep Bruyninx, die de toekomst veiligstelt voor de 22 vestigingen en ruim driehonderd medewerkers.”

Motorfietsen

De oorsprong van Alcopa (afkorting voor ‘Albert & Constance Participation’) ligt in 1937. Destijds richtten Albert Moorkens en zijn echtgenote Constance een bedrijf op voor de productie en distributie van motorfietsen. Tegenwoordig telt Alcopa meer dan tweeduizend werknemers, verspreid over landen binnen en buiten Europa.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †