Nederland wordt suvfiger

De BV Nederland komt weer op stoom. Maar geldt dat ook voor de autoverkopen? De cijfers tot zover geven aanleiding voor gematigd optimisme. Wel is er sprake van een veranderende modelvoorkeur. De kleine suv’s zijn aan een opmars bezig.

Volkswagen verkocht in juli wederom de meeste nieuwe auto’s met de Polo als meest gewild model. Ook over de eerste zeven maanden gezien is Volkswagen (als merk) de nummer één van Nederland. Door het goede resultaat in juli streeft de Volkswagen Polo nu ook de Renault Clio voorbij als populairste model van dit jaar. De strijd om de titel van ‘bestverkochte van 2017’ speelt zich dus geheel en al in het B-segment af. Allemaal tezamen noteerden de Nederlandse autodealers in juli 32.735 nieuwe personenauto’s tegenover 31.026 stuks in dezelfde maand in 2016 – een toename van 5,5 procent. Na zeven maanden komt het totaal dit jaar voorlopig uit op 258.912 registraties tegenover 224.940 stuks in dezelfde periode van 2016 – een toename van 15,1 procent.

Occasions

De maand juli was eveneens licht beter voor de occasionafdeling van menig autobedrijf. Al met al wordt na zeven maanden de verkoop van vorig jaar nog steeds niet geëvenaard. De gezamenlijke autobedrijven verkochten in juli 97.437 occasions aan eindgebruikers. Dat is een toename van 0,2 procent ten opzichte van juli 2016. Toen ging het om 97.230 stuks. Opgeteld over de eerste zeven maanden van dit jaar werden 670.338 occasions aan eindgebruikers afgeleverd. In 2016 waren dat in dezelfde periode 680.691 stuks. Daarmee komt de cumulatieve afname na zeven maanden uit op 1,5 procent. Lees het hele artikel in nummer 8 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 25 augustus verscheen.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann