Nieuw kenteken = auto meer waard?

Bij de introductie van een nieuwe kentekenreeks, zoals vandaag officieel gebeurde bij de RDW, klinkt bijna standaard de vraag wat zo’n cijfer-letter-combi doet voor de restwaarde. Fnuikend voor auto’s die nog net in het oude regime administratief werden afgewikkeld?

Er is geen actueel en diepgravend onderzoek of anno 2019 nog steeds sprake is van grootscheeps ‘on hold’ zetten van de transactie, teneinde een papier zo vers mogelijk model te rijden. Maar in een blog gaat DAT-directeur Jasper Verweij op persoonlijke titel uit van een beperkt effect, als het er al is. “Persoonlijk denk ik dat deze “typische” Nederlandse cultuur anno 2019 best meevalt. Ik heb mensen gesproken die best zo’n nieuw kenteken willen hebben, maar liever nog eerder in hun nieuwe bolide rondrijden.”

Transparant

Verweij verwijst naar een prijsvergelijking uit 1999, deel uitmakend van onderzoek door twee economen van de Rijksuniversiteit Groningen. Auto’s met een nieuw kenteken bleken destijds 4,2 procent meer op te brengen dan exact gelijke auto’s met een iets ouder kenteken. Sindsdien is de occasionmarkt echter erg competitief geworden – en bovenal transparant, dankzij de diverse online portals. Daarnaast heeft de import een hoge vlucht genomen, inclusief de afgifte van nieuwe kentekens voor zo’n jong buitenlands exemplaar.

Online speuren

In steeds meer gevallen blijkt de kentekenplaat optisch geen honderd procent zuivere graadmeter meer voor de werkelijke leeftijd. Alleen wie online speurt komt het werkelijke bouwjaar aan de weet. Conclusie: “Mijn gevoel zegt me dat het verschil in waarde tussen een auto met kenteken G-001-BB of kenteken ZV-226-X, beide uit augustus 2019, niet veel zal verschillen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *