Occasionverkoop januari groeit 1,5 procent

De verkoop van tweedehands auto’s lag vorige maand zo’n anderhalf procent boven die van januari 2019: van 232.729 naar 236.117 stuks. De afzetgroei manifesteerde zich volgens cijfers van VWE het sterkst bij bedrijven aan consumenten: 104.359 om 100.046 occasions.

Daarentegen kromp de verkoop tussen particulieren afgelopen maand aanmerkelijk, in vergelijking met twaalf maanden eerder. Van 63.044 destijds ging het naar 60.913 in januari 2019, een afname van 3,4 procent. Uit de VWE-data blijkt verder dat autobedrijven vorige maand vaker onderling een occasion verkochten dan begin 2018: 70.845 nu, 69.639 toen (plus 1,7 procent). Op merkniveau was er in ‘de handel’ vorige maand extra activiteit rond onder meer BMW (12,1 procent), Volvo (14,7) en Skoda (17,4). Procentuele topper in alle handelssegmenten was Tesla, dat bij B2B een sprint trok van 30 stuks naar 169, oftewel 463 procent.

Mini

Inzoomend op de verkoop van autobedrijf naar consument (B2C) valt op dat Mini het goed deed (januari 2018: 1045 stuks, januari 2019: 1311), evenals Volvo (van 4003 naar 4593 exemplaren, plus 14,7 procent) en Renault (8,7 procent). Ook hier scoort Tesla verhoudingsgewijs fors, gezien de stijging met 260 procent (51 occasions toen, 164 ditmaal).

Lexus

Consumenten onderling verhandelden vorige maand minder vaak een Mercedes (16,4 procent), Mazda (16 procent) en Opel (-7,6). Bij de meeste andere volumemerken bleef de aanwas of krimp beperkter. Aanmerkelijk couranter binnen de categorie C2C dan een jaar terug bleken volgens de VWE-statistieken Mitsubishi (32,3 procent) en Lexus (26,2). Voor de liefhebbers van automobiele glorie: in januari kregen in ons land 23 Daf’s een andere eigenaar.
2018 Jan 2018 Nov 2018 Dec 2019 Jan Jan 2019 t.o.v. Jan 2018
B2B 69.639 68.925 55.052 70.845 1,7%
B2C 100.046 98.057 89.129 104.359 4,3%
C2C 63.044 54.962 50.362 60.913 -3,4%
 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †