Onrust in de showroom door WLTP

De nieuwe emissietest WLTP, vervanger van de NEDC-metingen, zorgt voor onrust in de showroom, meldt het Algemeen Dagblad. Klanten weten niet waar ze aan toe zijn, verkopers zouden proberen er een slaatje uit te slaan.

Zij communiceren 1 september als deadline: vanaf dat moment worden auto’s een stuk duurder. Immers, de hoogte van de Nederlandse aanschafbelasting hangt af van de hoeveelheid CO2. En de WLTP-uitkomsten zullen een stuk ongunstiger zijn, aangezien de meting voortaan gebeurt onder veel realistischer rij-omstandigheden.

Complex

Maar of het echt zo werkt? De ANWB meldt, bij monde van een woordvoerder, het niet te weten. “Het is zó complex dat onze experts nog niet volledig duidelijk kunnen zijn.” Het ministerie van Financiën stelt dat er nog een tijd te gaan is. De nieuwe test mag niet kostenverhogend werken voor de burger. Reden voor het departement om de tarieven opnieuw te berekenen, op basis van de nieuwe CO2-uitkomsten. En dat is best een klus, aangezien op dit moment nog niet van elk automodel de testresultaten bekend zijn. Al met al zal de BPM-aanpassing pas medio komend jaar een feit worden. Tot die tijd geldt een omrekenformule, om de WLTP-waarden te herleiden naar de NEDC-uitstoot.

Fatale datum

De ‘fatale’ datum 1 september heeft daarmee twee gezichten: inderdaad moeten dan alle nieuwe auto’s WLTP-getest zijn. Maar de eventuele prijscorrectie van voertuigen is pas ergens in 2019 aan de orde. Overigens hebben, meldt de krant, veel dealers in totaal “tienduizenden” auto’s op voorraad genomen die gebouwd zijn in het NEDC-tijdperk. Om voor zichzelf het zekere voor het onzekere te nemen. Eerder deze week werd bekend dat de EU autofabrikanten ervan verdenkt kunstmatig de CO2-uitstoot te verhogen. Dit met het oog op toekomstige emissie-eisen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †