De overheid heeft vorig jaar gemiddeld ruim vijfduizend euro bpm per nieuwe personenwagen geïnd. Dat is 4,8 procent meer (232 euro) dan in 2018, blijkt uit cijfers van VWE Automotive die BNR heeft opgevraagd.

In totaal incasseerde de overheid in 2019 ruim 2,2 miljard bpm, zo’n 90,5 miljoen euro (4,2%) meer dan in 2018. De toename volgt op jaarlijkse stijgingen van de aanschafbelasting in 2017 (4.633 euro per auto) en 2018 (4.827 euro).

BNR noemt de aanhoudende stijging van de bpm opvallend in een jaar waarin de branche een recordaantal elektrische auto’s verkocht. Deze categorie is immers vrijgesteld van bpm. Toch steeg de totale bpm-opbrengst. Gemiddeld droeg de koper van een nieuwe auto vorig jaar 5.059 euro aanschafbelasting af

WLTP

RAI Vereniging schrijft de stijging toe aan de nieuwe WLTP-testcyclus, die een realistischer c.q. hogere CO2-uitstoot meet. In het verlengde daarvan neemt ook de bpm toe. Ook komende jaren zal daardoor de aanschafbelasting stijgen, vreest de branchekoepel. Onder druk van de Tweede Kamer komt het ministerie later dit jaar met resultaten van nieuw bpm-onderzoek.

  totaal in euro’s aantal nieuwe auto’s Gemiddeld bedrag
2017 1.928.532.000 416.282 4.633
2018 2.171.663.000 449.944 4.827
2019 2.262.148.000 447.193 5.059
Groei 2019 90.485.000 2.751 232
Groei 2019 (procent) 4,2% -0,6% 4,8%
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 oktober 2025
Guinness World Record voor Kia PV5 Cargo
28 oktober 2025
De beleving van elektrisch rijden
27 oktober 2025
Univé: Meer aanrijdingen op eerste dag wintertijd
27 oktober 2025
Toyota-diagnoseapparatuur voor VETOS-leden
27 oktober 2025
Ayvens zet in op e-commerce
27 oktober 2025
Oog voor technici
Meest bekeken berichten
Recente reacties