Veel potentieel onbenut bij bandenverkoop

Of het nu de merkdealer is, het onafhankelijk autobedrijf of een conceptdeelnemer, slechts weinigen benutten bij de bandenverkoop mogelijkheden om de klant aanvullende producten en diensten aan te bieden.

Tot die conclusie komen het Duitse vakblad kfz-Betrieb en kennisbureau KÜS op grond van gezamenlijk onderzoek. Bij deze frequente Trend Tacho-peilingen worden steeds zo’n duizend mensen benaderd die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hun auto.

Aanbieding

Bij de jongste meting zegt slechts zestien procent van de ondervraagde bandenklanten dat het betreffende montagepunt hen een aanbieding heeft gedaan. Ook bij de rubberwissel van zomer naar winter en andersom ligt er onbenut potentieel – aanvullende checks, seizoensgebonden artikelen. Met name het vrije kanaal kan hier scoren: 29 procent van de Duitse eindgebruikers die niet zelf banden (de)monteren geeft aan dit adres te prefereren voor de halfjaarlijkse switch. Bij 21 procent staat de merkdealer bovenaan, 14 procent vertrouwt de klus toe aan de bandenspecialist. Slechts vijf procent zoekt zijn heil bij een werkplaatsformule zoals ATU of Pit-Stop.

Koopbereidheid

Positief voor de branche vinden de onderzoekers dat 35 procent van de ondervraagden aangeeft binnen zes maanden nieuwe banden aan te schaffen. Daarmee ligt de koopbereidheid slechts een klein beetje onder die van vorig jaar (38 procent). Van al deze potentiële klanten opteert 59 procent voor winterbanden,12 voor zomerbanden en 27 procent voor all season (2 procent zegt ‘weet niet’). Het belangrijkste argument (44 procent) om te kiezen voor vierseizoenenbanden is het ‘gemak’ (wissel, opslag). Hoog (41 procent) scoren bij onze oosterburen ook de ‘regionale weersomstandigheden’ (zelden sneeuw). ‘Wisselkosten vermijden’ (36 procent) en ‘ik rij weinig’ (29 procent) worden eveneens genoemd. 23 procent van de berijders geeft aan dat er al vierseizoenenbanden op hun occasion zaten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †