Of het nu de merkdealer is, het onafhankelijk autobedrijf of een conceptdeelnemer, slechts weinigen benutten bij de bandenverkoop mogelijkheden om de klant aanvullende producten en diensten aan te bieden.

Tot die conclusie komen het Duitse vakblad kfz-Betrieb en kennisbureau KÜS op grond van gezamenlijk onderzoek. Bij deze frequente Trend Tacho-peilingen worden steeds zo’n duizend mensen benaderd die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hun auto.

Aanbieding

Bij de jongste meting zegt slechts zestien procent van de ondervraagde bandenklanten dat het betreffende montagepunt hen een aanbieding heeft gedaan. Ook bij de rubberwissel van zomer naar winter en andersom ligt er onbenut potentieel – aanvullende checks, seizoensgebonden artikelen. Met name het vrije kanaal kan hier scoren: 29 procent van de Duitse eindgebruikers die niet zelf banden (de)monteren geeft aan dit adres te prefereren voor de halfjaarlijkse switch. Bij 21 procent staat de merkdealer bovenaan, 14 procent vertrouwt de klus toe aan de bandenspecialist. Slechts vijf procent zoekt zijn heil bij een werkplaatsformule zoals ATU of Pit-Stop.

Koopbereidheid

Positief voor de branche vinden de onderzoekers dat 35 procent van de ondervraagden aangeeft binnen zes maanden nieuwe banden aan te schaffen. Daarmee ligt de koopbereidheid slechts een klein beetje onder die van vorig jaar (38 procent). Van al deze potentiële klanten opteert 59 procent voor winterbanden,12 voor zomerbanden en 27 procent voor all season (2 procent zegt ‘weet niet’). Het belangrijkste argument (44 procent) om te kiezen voor vierseizoenenbanden is het ‘gemak’ (wissel, opslag). Hoog (41 procent) scoren bij onze oosterburen ook de ‘regionale weersomstandigheden’ (zelden sneeuw). ‘Wisselkosten vermijden’ (36 procent) en ‘ik rij weinig’ (29 procent) worden eveneens genoemd. 23 procent van de berijders geeft aan dat er al vierseizoenenbanden op hun occasion zaten.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties