Probanden.nl: stijgende vraag vierseizoenenbanden

De opmars van vierseizoenenbanden houdt aan, meldt Probanden.nl, het b2b-kanaal van Delticom voor garages, handelaren, groothandel en service-/montagestations. Zo is in het eerste halfjaar de hoeveelheid via de webshop verkochte vierseizoenenbanden in Duitsland verdubbeld in vergelijking met 2014. In Europa is zelfs meer dan driemaal zoveel all-season verkocht.

michelin_crossclimate_plusDesgevraagd zegt Delticom dat de trend in Nederland vergelijkbaar is met die in Duitsland. Het aantal bij ons via de online-shop Probanden.nl verkochte all-season banden (B2B) was in de eerste helft van dit jaar meer dan vijftig procent hoger dan de eerste jaarhelft van 2014. De verklaring voor deze brede groei ligt in de combinatie geld-gemak. Delticom haalt een enquête aan van KÜS, de Duitse instantie voor vrachtwagencontrole. Zij ondervroeg duizend chauffeurs over het thema koop, wissel en opslag van banden. Hoofdargument voor hun sterk stijgende voorkeur voor vierseizoenenbanden bleek het financiële voordeel door het wegvallen van de kosten voor omwisseling en opslag.

Verstedelijking

Het ziet er niet naar uit dat de opwaartse trend snel zal afvlakken. Door warmer wordende winters en toenemende verstedelijking neigen mensen die vooral in de stad of weinig rijden steeds meer naar een compromis tussen zomer- en winterbanden. Toch blijft het gebruik van beide varianten aan te bevelen, zegt Andreas Faulstich, leider B2B van Probanden.nl. “Ze zijn optimaal aangepast aan de respectievelijke weersomstandigheden. In afzonderlijke gevallen moet elke chauffeur beslissen welke banden voor hem de goede keuze zijn. Voor handelaren is het dus belangrijk dat ze altijd zonder problemen aan de vraag van hun klanten kunnen voldoen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †