Schaalvergroting ook bij Belgische dealers

De tien grootste Belgische autodealers hebben hun aandeel in de nieuwverkoop van personen- en bestelwagens zien toenemen van 22,9 tot 25,2 procent. De top 50 zag zijn marktaandeel stijgen van 49,7 procent tot 52,3 procent.

Het zijn enkele bevindingen uit het derde onderzoek naar dealergroepen in België en Luxemburg door Aumacon. Over het belang van het onderzoek zegt directeur Clem Dickmann: “In België is een proces gaande rondom overnames en fusies in de autoretailsector. Het verhandelen van auto’s gaat zich steeds meer concentreren rond de grote dealergroepen. Die ontwikkeling is ook al in veel Europese landen zichtbaar. Met onze onderzoeken streven wij ernaar om dit proces van schaalvergroting inzichtelijk te maken.”

Dickmann verwacht dat de schaalvergroting in België zich in de komende jaren zal voortzetten. Ter vergelijking: in Nederland klom de top 50 van Nederlandse dealers naar een marktaandeel van 76,4 procent. Dickmann: “Mogelijk dat de Belgische situatie ook die kant op gaat, al lijkt dat nog ver weg. Dat er sprake is van een snelle inhaalslag is evident. Een noodzakelijke ontwikkeling, want de efficiency van autobedrijven moet omhoog om voor de toekomst een gezond rendement te waarborgen. Vooral grotere bedrijven profiteren daarbij van hun omvang.”

Van Mossel nadert D’Ieteren

In België staat D’Ieteren al jaren aan kop als grootste verkooporganisatie van nieuwe auto’s. De afstand tot de snel oprukkende Van Mossel Automotive Groep is echter in korte tijd geminimaliseerd. Het vooral in Limburg opererende A&M Invest is daardoor naar de derde plaats verwezen. Naast Van Mossel heeft in 2021 ook het naar de vierde plaats geklommen Autosphere (onderdeel van Emil Frey) betere verkoopcijfers gepresenteerd. De als zevende geklasseerde Valckenier blijft vrijwel gelijk, de overige dealers uit de top 10 zagen hun verkoopcijfers ongeveer in gelijke verhouding tot de totaalmarkt dalen.

Foto van links naar rechts: Bart Schimmel (onderzoeker Aumacon), Stefaan Lampaert (senior business development manager Traxio), Henri de Hemptinne (met boek, voorzitter van de groepering van autodealers en -agenten (GDA) binnen mobiliteitsfederatie Traxio), Clem Dickmann (directeur Aumacon) en Filip Rylant (woordvoerder en marketing- & communicatiemanager Traxio).

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3963 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *