Stichting dagvaardt Mercedes voor dieselgate

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice (DEJF) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Daimler AG, zijn Nederlandse importeurs en 21 Nederlandse dealermaatschappijen. Volgens de stichting zijn ze aansprakelijk voor schade door illegale manipulatie van emissietesten.

De stichting vertegenwoordigt consumenten die getroffen zijn door het dieselschandaal. De procedure is de tweede van de DEJF om op collectieve wijze compensatie voor benadeelde consumenten te verkrijgen. In maart 2020 startte de stichting al een procedure tegen Volkswagen.

Sjoemelsoftware

Daimler zou tussen 2009 en eind 2019 ‘sjoemelsoftware’ hebben geïnstalleerd in miljoenen dieselvoertuigen met een typegoedkeuring voor Euro 5- dan wel Euro 6. Hierdoor leken de voertuigen te voldoen aan de (maximale) uitstootwaarden, terwijl ze in werkelijkheid (op de weg) veel meer stikstof uitstootten dan toegestaan. De manipulatie is vastgesteld door KBA, de Duitse evenknie van de RDW. Zij heeft Daimler AG meerdere terugroepacties opgelegd. Aanvullend onderzoek door DEJF onthult de werking van deze manipulatie instrumenten. “Ons onderzoek onthult een verbazingwekkend aantal illegale manipulatie-instrumenten, ten minste acht, die het functioneren van het controlesysteem van het voertuig met betrekking tot de uitstoot van stikstof beperken”, zegt Femke Hendriks, directeur van de stichting DEJF. “Deze instrumenten worden alleen geactiveerd buiten de testomgeving. Hiermee omzeilde Daimler de steeds strengere emissienormen, ten koste van haar klanten, de volksgezondheid en het milieu”, aldus Hendriks.

AdBlue

De schade en overlast voor consumenten bestaat volgens DEJF onder meer uit het risico dat de typegoedkeuring wordt ingetrokken. Ook inrijverboden, waardedaling, hogere brandstof- en onderhoudskosten, frequenter bijvullen van AdBlue behoren tot de nadelen. De dagvaarding betref onder voertuigen zijn onder andere de volgende modellen: Mercedes-Benz A, B, C-klasse, Citan, CLS, E, G, GLC, GLE, GLK, M, S, SLK, Sprinter, V-Klasse en Vito. Daimler intussen spreekt van ongegronde claims en zegt zich te weer te zullen stellen tegen de beschuldigingen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.