‘Stop met advertenties gratis occasionportals’

Gratis occasionportals dienen volgens automotive retailspecialist Michel van Roon uitsluitend  zichzelf, niet het autobedrijf. Bovendien vormen ze, zegt hij in een vlog, de bijl aan de wortel van de betaalde, wél leads opleverende platforms.

“Daarom vraag ik u: stop met adverteren op gratis occasionportals.” Het pleidooi heeft in korte tijd voor de nodige discussie gezorgd, getuige de respons van diverse partijen.

Geen leads

Van Roon stelt dat er in Nederland momenteel meer dan honderdvijftig websites zijn die tweedehands personenwagens aanbieden. Gratis portals zoals Marktnet kunnen rekenen op zijn kritische blik. Recente belrondes langs autobedrijven leerden volgens Van Roon dat “het gros van die portalen helemaal geen leads oplevert. Het is éénrichtingsverkeer waarmee we onszelf in de voet schieten.” Het businessmodel van gratis occasionportals is immers gebaseerd op een zo groot mogelijk aanbod -“uw auto’s”- waaraan advertenties worden gekoppeld die views opleveren, en via geautomatiseerde processen resulteren in vergoedingen voor de exploitant. “Uw aanbod, het brancheaanbod, is de melkkoe van deze bedrijven.”

Commentaar

In de videoboodschap op zijn LinkedIn-profiel concludeert Van Roon dat de toegevoegde waarde van “gratis en nutteloze portalen zeer beperkt lijkt.” Commentaar levert onder anderen Paul de Vries, namens Marktplaats Automotive: “Moeten ook de voertuigoccasionsystemen niet de hand in eigen boezem steken? Doordat de doorvoer vrijwel altijd gratis is, is dit ontstaan.” Daan Seegers, senior marketingspecialist Volvo Harrie Arendsen: “Bij gratis portalen heb ik nog wel eens mijn vraagtekens bij de verwerkingssnelheid van wijzigingen in de voorraad.” Bas Verbeek, directeur/eigenaar Autobedrijf Arie Schouten: “Ik had dit zo nooit bekeken… en inderdaad: het heeft mij nog nooit één lead opgeleverd.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †