Testfouten bij Mazda, Suzuki en Yamaha

De Japanse fabrikanten Mazda, Suzuki en Yamaha hebben volgens het ministerie van Transport fouten gemaakt bij tests van het verbruik en de uitstoot van hun voertuigen.

In een flink aantal gevallen gaf het drietal zijn producten het groene licht, ofschoon de tests niet onder de juiste omstandigheden plaatsvonden. Waar het precies aan schortte is niet medegedeeld. Het ministerie onderzocht diverse testperiodes bij de drie autoproducenten. Bij Suzuki ging men terug in de tijd tot juni 2012. In drie fabrieken van Japans nummer vier in volume is ruwweg de helft van alle 12.819 steekproeven onjuist uitgevoerd. Maar volgens Suzuki zijn geen werkelijke inhoudelijke tekortkomingen op het vlak van emissie en brandstofconsumptie aan het licht gekomen. Voor terugroepacties à la Volkswagen zouden daarom geen plannen zijn.

Excuses

Het ministerie van Transport zegt vergelijkbare onregelmatigheden te hebben vastgesteld bij 3,8 procent van 1875 Mazda’s en 2,1 procent van 335 Yamaha-motorfietsen. Inmiddels heeft Yamaha  toegegeven dat het in de fout is gegaan en excuses aangeboden. Bij zeventien andere industriële  fabrikanten zouden geen missers aan het licht zijn gekomen. Het is nog wachten op de resultaten van lopend onderzoek bij Japanse partners van Audi, Volkswagen en Volvo Cars.

Ongeldig

Overigens stelt Mazda dat bij eigen, nader onderzoek in 72 van de 1472 voertuigen testgegevens met snelheidscontrolefouten zijn gevonden. Het systeem was volgens de fabrikant niet ingesteld om automatisch resultaten ongeldig te maken wanneer zich een snelheidsfout voordeed. Daarnaast hebben de testprocedures de vaststelling van snelheidsfouten overgelaten aan de beoordeling van elke individuele inspecteur. Volgens de fabrikant leren de opnieuw onderzochte gegevens echter “dat er hierdoor geen effect was op het brandstofverbruik en de emissiecijfers.” Mazda heeft interne maatregelen afgekondigd om herhaling te voorkomen.

Koersen

In reactie op het nieuws gingen vandaag op de Japanse beurs de koersen van Suzuki en Yamaha onderuit met ruim 5 procent. De aandelen Mazda kelderden 13 procent, op een verder vlakke Nikkei-handelsindex. Mazda reageerde vrijwel direct met te erkennen “dat er inderdaad fouten zijn gemaakt met de snelheid bij een klein aantal testen, dat de situatie snel werd geïdentificeerd en dat er inmiddels stappen zijn gezet om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw zal gebeuren”.

Ondeugdelijk

De nationale overheid kwam in actie na onthullingen, vorig jaar, over ondeugdelijk testwerk door Subaru en Nissan. Vorige maand gaf Nissan toe dat het bij negentien op de Japanse markt verkochte modellen tekort was geschoten bij de bepaling van de uitstoot en het verbruik.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †