Vernieuwing bandenlabel aanstaande

Over anderhalve maand is het zover: het negen jaar oude bandenlabel krijgt een update. Zo krijgt de categorie afrolgeluid ook een letter in plaats van een grafische aanduiding, net als de andere twee categorieën. Voor afrolgeluid blijven er drie opties (A, B of C) terwijl de twee andere zijn uitgedund.

Het vernieuwd bandenlabel toont rechtsboven een QR-code die doorlinkt naar een centrale, deels publiek toegankelijke Europese databank met productinformatie. Fabrikanten/importeurs zijn voortaan verplicht om binnen twee weken na marktintroductie van een nieuwe band de bijbehorende gegevens aan te reiken. Die informatie moet bovendien beschikbaar worden gemaakt als ‘open data’, zodat zij bruikbaar is voor ontwikkelaars van mobiele applicaties en vergelijkingsinstrumenten.

Bij winter- en allseasonbanden moet het vernieuwd bandenlabel explicieter zijn voorzien van het sneeuwvlok- of ijsbergsymbool. Ook zogenoemde C3-banden, voor zware bedrijfswagens dus, moeten voortaan het label (als sticker) dragen. Creatief knutselen aan het label, zoals bij bandenwebshops nog weleens pleegt te gebeuren, is taboe. Dus: geen symbooltjes schrappen of toevoegen om het label wat ‘overzichtelijker’ te maken.

Het nieuwe bandenlabel past in het streven van de Europese Unie naar meer verkeersveiligheid op de weg en minder milieubelasting door het wegverkeer. Dankzij een goede informatie kunnen klanten doelbewuster kiezen voor banden met optimaal veiligheids- en brandstofefficiëntieniveau wat het aantal ongevallen en de CO2-uitstoot verder naar beneden moet halen. In 2012 werd het eerste bandenlabel geïntroduceerd. Onder impuls van de Europese Unie werd dit herzien en wordt vanaf 1 mei 2021 het vernieuwd bandenlabel van kracht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.