In november 2012 werd het EU-bandenlabel geïntroduceerd. Per 1 mei jongstleden kreeg deze middels de Europese Verordening 2020/740 een belangrijke update. Het doel: kopers van een band nog beter van informatie voorzien over de eigenschappen van de autoband.
We zien het nieuwe bandenlabel al in diverse stellingen van grossiers en bandenretailers opduiken. Uiteindelijk gaat het erom dat het label bijdraagt aan een weloverwogen bandenkeuze door de consument, waarbij het verbeteren van de rijveiligheid (grip op nat wegdek, remgedrag) en het ontlasten van het milieu (lager brandstofverbruik, minder afrolgeluid) de belangrijkste doelstellingen zijn. Met het verbeteren van het bandenbewustzijn ziet de Europese Commissie het bandenlabel tevens een bijdrage leveren aan de Green Deal. Brussel begroot de bijdrage van het bandenlabel aan de vermindering van de CO2-uitstoot maar liefst op 10 miljoen ton!
De afgelopen jaren bleek dat het bandenlabel niet altijd prioriteit kreeg in het bandenverkoop- en/of -adviestraject. Dat is jammer, want het bandenlabel helpt de professional zich te profileren. Voor de bandenretail is de communicatie richting klant (b-to-c) nog wel een uitdaging.
Informeren
De spelregels zijn duidelijk: bij iedere communicatievorm ten aanzien van banden, zowel online als in print, moet het nieuwe bandenlabel vermeld en getoond worden. Ieder bandenretailer (autobedrijf, fastfitter, bandenspecialist en grossier) dient ervoor te zorgen dat de bandenlabels voor de klant goed zichtbaar en leesbaar zijn. De potentiële klant moet bovendien de beschikking krijgen over een productinformatieblad en via de QR-code op het label de Europese bandendatabase EPREL (European Product Registry for Energy Labelling) kunnen raadplegen.
Dat laatste kan nog wel tot discussie met de klant leiden. Als de aangeboden band nog het oude label heeft, dan wijken de waarden soms af van die in de database en op het nieuwe label. Dat moet de vakman wel uit kunnen leggen aan zijn klant. Het is gezien de uitleg omtrent het bandenlabel dan ook niet onverstandig om de verkoop- en communicatievaardigheden aan te scherpen. Zelfs de verkoopmedewerkers bij autodealers dienen de koper op deze wijze te informeren over de banden die onder de nieuwe auto zijn gemonteerd, ook als de koper geen directe invloed heeft op de bandenkeuze.
Het is gezien de uitleg omtrent het bandenlabel verstandig om de verkoop- en communicatievaardigheden aan te scherpen.
Slijtvastheid
Voorgaande geldt voor alle nieuwe banden die per 1 mei 2021 (productiecode 1821) op de markt worden gebracht. Banden geproduceerd tot en met 30 april 2021 (1721) mogen nog het oude label voeren. Met ingang van 1 december dit jaar, vervalt deze vrijstelling en moeten alle banden die worden aangeboden (vanaf productiecode 2620) het nieuwe label hebben.
Op termijn zou het label een update kunnen krijgen. De Europese Commissie wil namelijk dat bandenfabrikanten op het bandenlabel ook aangeven wat de slijtvastheid van hun banden is, om het probleem van restafval in het milieu (microplastics) terug te dringen (zie pagina 17-18). Er wordt momenteel hard gewerkt aan de ontwikkeling van een testmethode om deze slijtvastheid vast te stellen en om te zetten naar een labelwaarde. Overigens speelt hierbij ook het rijgedrag van de berijder een belangrijke rol en in het verlengde ervan de alertheid op de juiste bandenspanning. In het kader daarvan speelt het verplichte TPMS ook nog een cruciale rol.
De belangrijkste zichtbare veranderingen in het Europese bandenlabel zijn:
– De QR-code die toegang geef tot de openbare productdatabase EPREL.
– De nieuwe classificering van de labelwaarden A t/m E (voorheen A t/m G).
– Toevoeging sneeuwvloksymbool (3PMSF) bij winter- en bijna alle vierseizoenenbanden.
– Bij het afrolgeluid zijn de geluidsgolven vervangen door een ABC-classificatie.
Het bandenlabel geeft ten aanzien van grip op nat wegdek in klassen A tot en met E aan welke banden de beste grip hebben. Hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik. Ook hier wordt middels de classificering A tot en met E aangegeven welke banden het meest brandstofefficiënt zijn. Op het bandenlabel wordt door middel van een ABC-classificatie aangegeven hoeveel lawaai de banden bij de interactie met het wegdek maken, het zogenoemde afrolgeluid. Op het vernieuwde bandenlabel wordt vanaf 1 mei een sneeuwvloksymbool (3PMSF) getoond bij de meeste vierseizoenen- en winterbanden.