Banden- en wielenservice hoeft niet beperkt te blijven tot (de)monteren, balanceren en uitlijnen. Om zijn klanten nog beter van advies te kunnen voorzien investeerde Robert Jan Schellen voor zijn werkplaats onlangs in een elektronische profieldieptemeter. Om het onderstelspecialisme te vervolmaken liet hij er ook nog een schokdempertestbank in zetten.
In een paar minuten is het gebeurd: profielmeting, schokdempertest en remmentest. Robert Jan van Schellen: “Met 5 tot 10 kilometer rijd je over de scanner. Die print automatisch een rapport uit op de printer in de receptieruimte. Daarna zet je de auto op de schokdempertestbank en daarna op de remmentestbank. Normaal gesproken combineer je een schokdempertestbank met een rollenbank, maar wij hadden al een platenbank liggen. Een rollenbank installeren zou een nog grotere operatie hebben betekend, want voor de schokdempertestbank en de profieldieptemeter moesten we al in de vloer zijn. Daar lag ook al vloerverwarming in, waar we al een stuk tussenuit hebben moeten halen. Er is nog één ander bedrijf in Nederland die ook die combinatie heeft van platenbank en schokdempertestbank, dus we wisten dat het kon.”
Als de auto naar binnen wordt gereden scant een camera in de profieldieptemeter ook het kenteken, zodat dit direct op het formulier van de bandenscan terechtkomt. “Die geeft behalve de profieldiepte ook een overzicht van de bandenslijtage en de uitlijning. De rapportage van de schokdempertestbank komt er ook automatisch uit. Beide rapporten laat ik altijd aan de klant zien. Wat schokdempers betreft is er geen wettelijke verplichting om ze te vervangen, al zijn ze nog zo slecht. Als je dan een advies tot vervanging geeft, moet je dat kunnen uitleggen. Daar helpt zo’n rapportage natuurlijk enorm bij. Het merendeel kiest er dan toch voor om ze te vervangen.”
“Wat banden betreft is 1,6 millimeter profiel nog toegestaan, al geven wij bij 3 millimeter het advies om ze te vervangen. We kijken dan wel naar het gebruik en wanneer de volgende apk is om te zien of dat verstandig is. Iemand die maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt, kan met 2,4 millimeter nog best even door. Ik waarschuw dan wel dat ze op een natte snelweg rustig aan moeten doen.”
Bandenwissel
Van Schellen Auto’s heeft Landsail als voorkeursmerk, het merk dat het traditioneel goed doet in bandentests en het de A-merken behoorlijk lastig maakt. “Het is gewoon een heel goede band. We hebben hem zelf ook onder de leenauto’s en de eigen auto’s en de rij-eigenschappen zijn gewoon prima. De prijs-kwaliteitverhouding is ook uitstekend, dus die verkopen we de klanten graag. Uiteindelijk is het de keus van de klant. Als die een bepaald A-merk wil, krijgt hij dat A-merk. Over het algemeen merk ik weinig van merkenbewustzijn bij klanten. Het maakt ze niet zoveel uit welk merk eronder zit. Als wij het advies geven Landsails te monteren, vinden ze dat vaak prima. Vijf tot tien jaar geleden waren mensen veel meer gefocust op A-merken. We merken de laatste jaren wel een toegenomen vraag naar vierseizoenenbanden, al moet ik zeggen dat we in februari, toen het dreigde te gaan sneeuwen, toch ineens heel veel aanvragen kregen van klanten die toch wel graag winterbanden wilden. We slaan ze ook wel op, maar het worden er wel steeds minder. Er gaan ook zomaar vijf jaren voorbij dat we nauwelijks een sneeuwvlok zien. Klanten passen daar toch hun bandenkeuze op aan. Ik adviseer klanten die weinig rijden ook vaak vierseizoenenbanden. Berijders die echt 40.000 kilometer of meer per jaar rijden, adviseer ik toch om aparte zomer- en winterbanden te nemen.”
Wat het nieuwe bandenlabel betreft merkt Robert Jan van Schellen wel dat steeds meer klanten vragen hebben over het aantal decibels dat een band produceert. “Auto’s worden ook steeds stiller, elektrisch auto’s helemaal, dus dat is echt wel een onderwerp geworden. Eerder waren mensen daar helemaal niet mee bezig. Voor Tesla bijvoorbeeld is er eigenlijk maar één soort band echt geschikt, die Michelin met een schuimlaag erin, waardoor hij nog stiller is. Zeker voor de Model X raad ik dat klanten altijd aan. Ze mogen best een andere band kiezen, maar ik waarschuw ze er dan wel voor dat dat een veel hoger afrolgeluid geeft.”
Schokdempers
Profielmeting en schokdempertest levert Van Schellen Auto’s bij elke grote beurt en apk, zonder extra kosten. “Schokdempertest en profieldieptemeting helpen ons enorm. In een paar minuten weet je precies hoe de banden erbij staan. Doordat je de frequentie van de trillingen kunt aanpassen, kun je er heel goed rammeltjes mee opsporen, bijvoorbeeld in de veerpoten. Waar je de schokdempertestbank hoofdzakelijk voor gebruikt, is natuurlijk het testen van de schokdempers. Defecten in schokdempers zijn vaak niet zichtbaar. Als je geen lekkage ziet, ga je zonder test niet zomaar vervangen. Met een testbank weet je precies hoe goed een schokdemper nog presteert en kun je aantonen wanneer het nodig is om ze te vervangen. Je gaat ook veel meer op het onderstel letten. Bij bladveren bijvoorbeeld heb je een heel hoge onafgeveerde massa. Die geeft daardoor een lagere waarde aan op de schokdempertest. Je gaat echt op de constructie van een auto letten en leert daardoor veel meer over het onderstel. Dat is een mooie bijkomstigheid.”
Hoe goed de schokdempers oneffenheden in de weg opvangen, wordt opgegeven in percentages. “Er gaat altijd iets verloren, dus 60 tot 80 procent is zo’n beetje de hoogste score. Bij run flat-banden geeft het apparaat bovendien lagere waarden aan. 30 tot 40 procent is nog oké. Komt de test in de buurt van de 20 procent, dan adviseren wij altijd om de schokdempers te vervangen. Het voorkomt pech onderweg en het is veiliger. Vaak rijdt een auto daarna ook veel beter. We hebben een klant met een Polo uit 2011 gehad en 120.000 op de teller die vond dat de vering wat slapjes was. Inderdaad bleken de schokdempers voor én achter niet goed meer. Die hebben we vervangen en daarna was het voor die mensen een compleet andere auto. Hij voelde weer aan als nieuw.”
Van Schellen Auto’s heeft de schokdempertestbank nu een halfjaar in gebruik. Zo lang heeft het ook wel geduurd voordat de monteurs de apparatuur onder de knie hadden. “Je moet er echt wel even mee leren werken. Nu is alles goed ingesteld en kan iedereen er ook mee uit de voeten. Eigenlijk weet je al genoeg als links en rechts verschillende waarden worden opgegeven.”
Amerikaans
Oom Luuch van Schellen importeert samen met het naastgelegen Rookie Classics klassieke auto’s uit de Verenigde Staten, auto’s die, wanneer ze helemaal opgeknapt zijn, meestal opnieuw de grens over gaan, maar dan naar het oosten. “In Duitsland zijn daar echt nog genoeg liefhebbers voor. Voor de werkplaatsomzet hoeven we het niet te doen. De meesten rijden er ook maar weinig mee. We hebben wel relatief veel Amerikaanse auto’s in onderhoud, maar dat zijn dan de wat nieuwere pick-ups. De Ford F150 bijvoorbeeld krijgen we geregeld binnen. Veel mensen associëren ons toch met die Amerikaanse klassiekers. Ze kopen ze ook vaak als investering. Die auto’s stijgen de laatste jaren steeds meer in waarde. Als het dan ook nog je hobby is, is het echt een heel goede investering.”
Ook uit Amerika kwam een vloot volledig elektrische Fiats 500, waarmee Van Schellen Auto’s zich profileert, want net als de investering in profieldieptemeter en schokdempertestbank wijst ook de slogan ‘Specialist in elektrisch rijden’ op de zijkant van de servicebus naar de toekomst van automobiliteit. “We willen daarin ook echt vooroplopen.”
Van Schellen Auto’s
Eind jaren negentig richt Luuch van Schellen zijn eigen autobedrijf op in Kampen, Van Schellen Auto’s. Het bedrijf groeit gestaag en verhuist in 2010 naar de huidige locatie aan de Marcusstraat 3. In 2015 neemt Luuchs neef Robert Jan van Schellen het bedrijf over. Hij neemt jarenlange dealerervaring bij Volvo en Audi mee naar het universele autobedrijf, dat hij tevens aansluit bij de garageformule Autocrew van Robert Bosch. Robert Jan van Schellen: “Bosch Car Service was voor ons niet beschikbaar, maar ik ben juist heel blij met Autocrew. Het biedt ons net wat meer vrijheid om te ondernemen. En de technische ondersteuning van Bosch is hetzelfde. Daarnaast hebben we allemaal onze trainingen via Autoniveau.”