VWE: 2018 uitstekend occasionjaar

Met een groei van 3,1 procent is de occasionverkoop in 2018 “uitstekend” verlopen voor het Nederlandse autobedrijf, meldt VWE Automotive op basis van eigen cijfers.

In 2018 verkochten autobedrijven 1.164.038 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C). Dat zijn 34.663 occasions meer dan in 2017. De toename van 3,1 procent is aanmerkelijk hoger dan de 0,1 procent van 2017.

Jonge occasions

Ook de verkopen tussen consumenten onderling namen toe, van 682.735 personenauto’s in 2017 naar 696.052 in 2018. Met 2 procent kwam ook deze groei veel hoger uit dan in 2017. In totaal kochten consumenten daarmee 1.860.090 occasions in 2018, wat 2,6 procent meer is dan in 2017. Deze stijging wordt volgens VWE gedreven door de economische groei en een verschuiving onder particulieren van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions.

Volumemerken

De top 5 occasionmerken bleef onveranderd. Ford is het enige grote merk waarvan er minder occasions (-2,1 procent) werden verkocht dan in 2017. De meeste volumemerken groeiden mee met het marktgemiddelde. Vooral Skoda (+13,4) en Toyota (+6,6) stegen duidelijk meer. Meer groei was er ook bij vrijwel alle premiummerken. Het sterkste bij Mini (+20,6), verder ook bij Volvo (+8,9), Mercedes (+8,4) en BMW (+7,7). Ook werd er 21 procent meer Porsches verkocht, waarmee het een groter occasionmerk is geworden dan Smart, Lexus en Subaru. Procentueel was Tesla de sterkste stijger; verkopen stegen van 321 naar 574 occasions in 2018 (+79). Aan de andere kant zijn er merken waarvan verkopen duidelijk terugliepen: Honda (-8,4), Subaru (-7,5) en Alfa Romeo (-5,7). Bij deze merken daalt de occasionafzet al een aantal jaar, als gevolg van de al eerder teruggelopen nieuwverkopen.

Export groeit sterk

De export van occasions groeide sterk in 2018. Export is jarenlang afgenomen, totdat er in 2017 voor het eerst weer een lichte groei van 0,8% was. In 2018 nam de groei met 11,8% toe, van 236.584 occasions in 2017 naar 264.531 in 2018. Deze groei komt onder meer doordat de voorraden occasions in Nederland behoorlijk zijn opgelopen en doordat er veel meer oude auto’s in ons wagenpark voorkomen, die vaker worden geëxporteerd. Polen bleef veruit de belangrijkste exportbestemming.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †