Water als brandstof

Emissieloos rijden is niet meer weg te denken in discussies over mobiliteit. Wordt het de batterij, de brandstofcel, of misschien toch synthetische brandstof? Het nieuwe boek van Mark Pecqueur, Run on Water, helpt deze discussie een paar grote stappen verder.

Aftersales Magazine sprak Mark Pecqueur kort na het verschijnen van zijn boek, waarin hij de stelling verdedigt dat waterstof als bron voor de energievoorziening van elektrische voertuigen de toekomst heeft. Run on Water geeft niet alleen een enorme hoeveelheid achtergrondinformatie, maar gaat ook in op trends en visies ten aanzien van waterstof. 

Als docent, auteur en gastspreker praat Pecqueur er met veel passie over, waardoor hij door sommigen zelfs wordt gezien als de Europese waterstofgoeroe. Met zijn visie op waterstof is Pecqueur een veel gevraagd spreker en consultant binnen zowel de energiewereld als de autowereld en zelfs overheden. Hij schreef Run on Water samen met Paul Jenné, de man die voor bussenbouwer Van Gool de transitie naar waterstofaandrijving heeft begeleid. 

Mix

De energietransitie van fossiel naar elektrisch zorgt voor een revolutionaire druk op de automobielindustrie, terwijl de sector juist gewend is aan een meer evolutionaire ontwikkeling van de business. Opgejaagd door CO2-boetes en Tesla brengen premium- en volumemerken in rap tempo elektrische modellen op de markt. Momenteel is vooral de plug-in hybride populair, gevolgd door de 100 procent elektrische auto met batterijpakket. “Op de lange termijn zal echter de elektrische auto met brandstofcel voor een deel van die modellen de voorkeur krijgen”, stelt Pecqueur nadrukkelijk. 

Over de vaak ingenomen stelling dat we onvoldoende capaciteit hebben om waterstof te produceren, zegt hij: “Voorlopig klopt dat wel, maar er komen steeds meer sectoren die het nut inzien van waterstof. Niet alleen de personen- of vrachtwagensector, maar ook de luchtvaart en de industrie zien waterstof als een goed alternatief. Uiteindelijk zal er een mix van aandrijvingen zijn, waarbinnen elektriciteit een steeds groter aandeel zal krijgen.” 

Batterijen

De vraag is of Europa in staat is zelfvoorzienend te zijn met waterstof. “Momenteel zie je zoveel vraag naar waterstof ontstaan dat het zinvol wordt om een importstroom op gang te brengen, of in ieder geval voor te bereiden. Zoals we nu ruwe olie uit de zonovergoten Arabische landen halen, denk ik dat straks ons waterstof daarvandaan komt. Zij hebben de ruimte, de wind en de zon. Daar staan straks de zon- en windparken die nodig zijn om waterstof te produceren en waar Europa het waterstof van betrekt. Zoals het Midden-Oosten tot nu toe leidend is in de oliewinning, maakt het samen met de Noord-Afrikaanse landen een goede kans om straks ook een leidende rol te spelen als het gaat om de productie en distributie van waterstof.” 

China wordt als een voorloper gezien als het gaat om elektrisch rijden en lijkt juist in te zetten op batterij-elektrische auto’s. Pecqueur: “Dat is een achterhaalde blik op de Chinese auto-industrie, want elektrische mobiliteit is in China al veel verder ontwikkeld, verder dan in Europa en zelfs de VS. De Chinese regering heeft al langer geleden de conclusie getrokken dat, mede door de grondstoffenproblematiek, elektrische voertuigen met een batterijpakket als basis voor de aandrijving op de langere termijn beter vervangen kunnen worden door auto’s die een waterstoftank en een brandstofcel aan boord hebben.” 

Vrije zuiger

Hoe stellig hij ook is in zijn pleidooi voor waterstof, Pecqueur waarschuwt dat we desondanks altijd de ogen open moeten houden voor alternatieven. Er zijn legio startups actief in de mobiliteits- en energiesector waar zomaar een goed idee vandaan kan komen dat de huidige kijk op emissieloos rijden weer kan doen kantelen. Zo werd in 1926 het idee gelanceerd van een motor met vrije zuiger, de zogenoemde free piston engine. Het idee raakte al gauw in de vergetelheid, maar komt de laatste tijd op diverse congressen in de auto-industrie weer bovendrijven. Hierin kan waterstof een rol spelen, maar de brandstofcel dan weer niet. Kortom: houd de ogen en oren open en lees  Pecqueurs boek Run on Water

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1663 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *