WLTP zorgt voor goede septembermaand

De registratie van nieuwe personenwagens is vorige maand in Europa 14,5 procent hoger uitgekomen dan in september 2018. Daarin speelt volgens fabrikantenkoepel Acea de introductie destijds van de WLTP-meetmethode een belangrijke rol.

Europa-breed kelderden in september 2018 de registraties: -23,5% ten opzichte van augustus 2018. Daarmee sorteerde de markt toen voor op het (verwachte) prijsopdrijvende effect van de nieuwe uitstootnorm. De meer op de rijpraktijk afgestemde WLTP verving de laboratoriumtestmethode NEDC. De positieve resultaten van september 2019, goed voor 1,2 miljoen registraties, geven dan ook een vertekend beeld.

Dubbele cijfers

Vorige maand eindigde alleen Bulgarije in het rood. Van de grote vijf markten rapporteerden er vier dubbele cijfers bij hun registraties. Duitsland noteerde een plus van 22,2%, Spanje 18,3%, Frankrijk 16.6% en Italië 13,4%. Daarmee vergeleken was het marktherstel in het Verenigd Koninkrijk beperkt (+1,3%), waarschijnlijk als gevolg van de onzekerheid bij consumenten door de Brexit-perikelen.

Gemeten over de eerste negen maanden van 2019 gingen de registraties in Europa omlaag met 1,6% vergeleken met dezelfde periode in 2018. Alleen in Duitsland was sprake van een groei (+2,5%) over de periode januari t/m september. Spanje (?7,4%), het Verenigd Koninkrijk (?2,5%), Italië (?1,6%) en Frankrijk (?1,3%) bleven onder de nul.

Nederland

Zoals eerder gemeld gingen in ons land de registraties in de eerste negen maanden sterker onderuit dan het Europees gemiddelde: -7,8% (331.267 om 359.317 exemplaren). De maand september (+31,6%) daarentegen kende ruim een verdubbeling, afgezet tegen de Europese doorsnee (+14,5%).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *