Zes jaar gratis onderhoud elektrische VW ID.3

Volkswagen levert zijn elektrische auto ID.3 met zes jaar gratis onderhoud en apk (bij de officiële dealers van het merk). Het gaat volgens de fabrikant om “een speciaal voor Nederland ontwikkeld, uniek aanbod.”

Buiten de gratis onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals onder meer remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf. De fabrikant biedt acht jaar garantie op de accu.

Productieplaats

Volkswagen onthult dit najaar de productieversie van de ID.3. De definitieve prijs en specificaties van de ID.3 1ST (een extra aangeklede eerste editie) worden bekendgemaakt kort na de presentatie in september op de IAA  Frankfurt. De eerste afleveringen vinden halverwege 2020 plaats. Belangstellenden kunnen een productieplaats reserveren. Hun registratie is definitief nadat alle benodigde gegevens zijn ingevuld en duizend euro is aanbetaald. Later dit jaar worden kunnen de reserveringen worden omgezet in een definitieve order. De vanafprijs van de ID.3 1ST blijft volgens de producent onder de veertigduizend euro. Daarmee blijft de elektrische Volkswagen onder de voor zakelijke rijders belangrijke vijftig mille-grens en komt hij in 2020 bij een ongewijzigd fiscaal beleid in aanmerking voor 4 procent fiscale bijtelling.

Emissies

De ID.3 is het eerste model binnen de nieuwe elektrische ID. Family. Iedere ID.3 wordt CO2-neutraal geproduceerd. Zo wordt er gebruikgemaakt van energie uit hernieuwbare bronnen. Onvermijdbare emissies worden gecompenseerd via gecertificeerde klimaatprojecten. Volkswagen biedt in Nederland verschillende (snel)laad-abonnementen aan op groene stroom om CO2-neutraal te kunnen rijden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †