Zoekvolume kleine occasions stijgt 14 procent

Op de Nederlandse occasionmarkt is bij Autoscout24 afgelopen maand het zoekvolume voor kleine tweedehandsauto’s toegenomen met 14 procent. Dat resulteerde in een prijsstijging van een half procent, naar 9.059 euro.

De populairste occasion in dit segment is de Volkswagen Polo. Grotere broer Golf blijft overall aan kop. In de top-tien worden negen plekken bezet door Duitse modellen. Dat en meer leert de nieuwste Marktmonitor van Autoscout24. Jurgen Vugts, Managing Director Autoscout24 Nederland: “Veel meer dan in andere landen laten Nederlanders zich leiden door de prijs bij de aankoop van een tweedehandsauto. Ook in 2017 neemt de populariteit van de kleine auto toe.”

18 miljoen occasions

Afgelopen maand zijn op AutoScout24.nl ruim achttien miljoen occasions bekeken en stonden er gemiddeld 260.000 te koop. De gemiddelde prijs steeg in september met 0.9 procent, naar 14.680 euro. Dat is bijna 1.560 euro meer dan de gemiddelde prijs in september vorig jaar. “Het gaat goed met de occasionmarkt. Zo heeft de stijgende trend zich de afgelopen maanden voortgezet, want opnieuw is zowel de vraag als het aanbod toegenomen. Dat zien we ook terug het aantal downloads van onze app.” Bij Autoscout24-gebruikers is de smartphone is inmiddels populairder dan de desktop.

Top-tien

De top-tien van populairste occasions wordt bij Autoscout24 aangevoerd door de VW Golf. In diens  voetspoor volgen respectievelijk de VW Polo, Audi A3, Audi A4, BMW 3-serie, Opel Astra, Opel Corsa, Audi A6, Ford Focus en – als enige niet-Duitser – de Renault Mégane. Hoewel MPV’s en SUV’s over het algemeen minder zuinige auto’s zijn, valt op dat deze sterk in populariteit zijn gestegen. Zo is afgelopen maand 18 procent meer naar MPV’s gezocht op Autoscout24. Het aanbod groeide er met 6 procent, waardoor de prijs met een half procent daalde naar gemiddeld 13.225 euro. Ook bij SUV’s overtrof de stijging van het aanbod (7 procent) dat van de populariteit (5 procent), leidend tot een prijsdaling van een half procent.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †