BMW X1 faalt bij voetgangersdetectie

Het Amerikaanse Insurance Institute for Higway Safety (IIHS) kent de BMW X1 geen rating toe bij een test van voetgangersdetectie in elf kleinere suv’s.

De 2018-2019 modellen van de Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 en Volvo XC40 kregen de hoogste waardering voor hun voetgangersdetectie. Op één niveau daaronder scoorden vijf modellen nog altijd goed: de Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 en Nissan Rogue. De voetgangersdetectie van de Mitsubishi Outlander werd beoordeeld als basic.

Tests

De auto’s werden in drie verschillende situaties getest: een volwassene die de straat oversteekt, een kind dat achter een geparkeerde auto vandaan de weg op rent en een volwassene die rechts van de weg met het verkeer meeloopt, de rug naar het verkeer gekeerd. De negen suv’s die het beste scoorden, lieten alle een aanzienlijke reductie van de snelheid zien bij het naderen van de voetgangersdummy. Die raakten zij vervolgens niet of nauwelijks. [responsive-video identifier=”ZMFbMV5QNzk”]  

BMW X1

De BMW X1, uitgerust met het BMW Daytime Pedestrian Detection-systeem, verminderde de snelheid totaal niet bij het naderen van de voetgangersdummy bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Bij lagere snelheden minderde de luxe suv van BMW nauwelijks tot geen vaart. Met de test wil IIHS twee dingen bereiken. “We willen autofabrikanten aansporen om voetgangersdetectie in te bouwen nu steeds meer auto’s worden voorzien van automatische noodremsystemen”, zegt manager veiligheidstests David Aylor van het IIHS. “Daarnaast willen we consumenten voorzien van informatie over deze systemen, zodat zij een goede keuze kunnen maken wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe auto.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters