Bodyshop 2025: met klant toekomst in

Partnercontent

De Altac Coating Group ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een totaalleverancier die we ernstig tekort doen als we deze alleen als leverancier van paint en non-paint zouden bestempelen. “De schadeherstelwereld staat grote veranderingen te wachten en dat vraagt nogal wat van alle betrokkenen.”

Grote kans dat enige jaren geleden het merendeel van de ondervraagden ‘schadesturing’ zouden antwoorden als we ze vroegen naar bepalende markttrends binnen de schadewereld. Wellicht met ‘schaalvergroting’ op twee. Inmiddels komen van alle kanten ontwikkelingen op het schadebedrijf af waar de ondernemer wat mee moet, wil deze in 2025 en verder nog mee kunnen komen. De vier letters CASE c.q. ACES benoemen ze: connected (verbonden), autonoom, shared (gedeeld) en (deels) elektrisch. 


‘Alleen met paint en non-paint maak je het onderscheid niet meer’


Autonome rijfuncties kunnen niet zonder camera’s en sensoren, een pakket dat met de term ADAS wordt samengevat. Vanaf mei 2022 wordt een serie slimme rijassistenten verplicht voor nieuwe modeltypegoedkeuringen, drie jaar later voor alle nieuw geproduceerde en in de EU geleverde auto’s. Dat moet het aantal schades anno 2030 met dertig procent reduceren, ofwel een kleinere markt voor de schadebedrijven die dan actief zijn. Je hoeft geen glazen bol te hebben om te zien dat er dan bedrijven zullen afvallen. “Wil je bij de winnaars horen, dan moet je nu de juiste stappen zetten”, zegt directeur Gerrit Evert Tacoma. “Dat geldt voor ons als Altac, maar ook voor de klantengroep waar wij ons op richten. Wij moeten samen een economisch en ecologisch duurzame toekomst in. Dat is de kern achter ons Bodyshop 2025-programma.”

In basis laat Bodyshop 2025 zich omschrijven als een verzameling stappen die de schadeherstelondernemer steeds verder vooruit helpt. Omdat geen enkel bedrijf identiek is, zal inventarisatie, noem het een nulmeting, altijd voorop komen. Hans Musters schetst een mogelijk verloop. “Samen met de ondernemer of de verantwoordelijke binnen een keten kijken we naar de huidige situatie en de wensen die er zijn. Soms is er behoefte aan kennisopbouw voor het team, in een ander geval kan er efficiencywinst geboekt worden door voor de juiste producten of equipment te kiezen. Het is een traject dat je samen ingaat en waarbij wij de klant dus ondersteunen: complete support. Begrijp me niet verkeerd: we zijn geen consultant die een advies neerleggen en weer verder gaan naar een volgende opdrachtgever. Als er wederzijds commitment wordt afgegeven, dan trekken we ook samen op tijdens die reis naar een duurzame toekomst. Het lijkt misschien dat we alleen advies geven om onze producten verkocht te krijgen maar dat zou geen duurzame strategie zijn. Klanten worden geen jarenlange relaties als je zo zou werken. Een advies dat onze klant minder van een product laat gebruiken lijkt op het eerste gezicht misschien omzet te kosten maar het helpt wel het rendement van de klant vooruit. Dat is de enige manier om als partners vooruit te komen.”

Hans Musters (rechts) fungeert binnen Altac Coating Group als ‘aanjager automotive’, zoals Gerrit Evert Tacoma het formuleert.

Mooie woorden, tijd voor een voorbeeld. Wat misschien weinigen weten is dat er een extra belasting aanstaande is voor het mkb. Deze belast de uitstoot van CO2 en gaat medio 2021 in. Het raakt schadeherstelbedrijven direct want bepaalde processen zijn nu eenmaal van oudsher energieverslinders. “Denk aan het verwarmen van de spuitcabines”, zegt Musters. Daarom is er nu een alternatief dat plat gezegd de cabine van het gas afhaalt. “Dat kan door te kiezen voor een nieuwe cabine, maar we kunnen ook bestaande cabines aanpassen met voorzetwanden. Door niet op gas te stoken maar elektrisch via infrarood krijg je niet alleen een antwoord op de belaste CO2-emissie maar dalen bovendien de energiekosten en kunnen er meer doorgangen per dag door de cabine. Van Mossel Autoschade in Weert heeft bijvoorbeeld gekozen voor deze oplossing, maar ook de RECO-groep gaat er een installeren.”

Corona

Het aantal schades dat afgelopen maanden werd gereden mag dan door corona fors lager zijn, binnen Altac Coating Group wordt niet geklaagd over dit jaar. “De eerste maanden zijn we direct met scenario’s aan de slag gegaan”, zegt Tacoma. “Wat als we dertig of veertig procent omzetverlies meemaken? We hadden immers net CL Coatings en Color Up overgenomen. Dan ga je dus alvast opties bedenken als de nood aan de man is. Dat is niet nodig gebleken. We hebben dit jaar een autonome groei weten te bereiken van tien, vijftien procent. Da’s dus zonder de overnames mee te rekenen. Voor een deel omdat er gehamsterd is, maar dan haal je omzet naar voren en dan komt dus een keer een moment dat je het alsnog voelt. Tegelijkertijd zie je ook dat we tegen de markt in groeien en daarom verwachten we die groei ook in 2021 te kunnen voortzetten. Want uiteindelijk, als de markt kleiner wordt, dan raakt dat iedereen. De vraag is wel in welke mate.”

Altac Coating Group

De Altac Coating Group is niet alleen in de automotive actief als leverancier maar ook in de industrie en voor de jachtbouw. Verschillende acquisities door de jaren hebben geleid tot een groep waar behalve groothandels voor lakken en gerelateerde verbruiksmaterialen ook equipment, advies, service en onderhoud een prominente plek hebben. De totale groep bestaat naast moedermaatschappij Altac Coating Group uit Yachtpaints Equipment & Consultancy, Equipment Group Holland, Tools Group Holland, Service Group Holland, Blokfilters, CL Coatings en Color Up.

Een serie overnames maakt van Altac Coating Group een totaalleverancier die behalve paint en non-paint ook sterk is in equipment en advies. “We nemen de klant mee op reis naar de toekomst via het Bodyshop 2025-programma. Wie in de tweede helft van dit decennium wil slagen moet nu de juiste stappen zetten.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2685 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *