Bovag: nationaal trendonderzoek schade

Op het aankomende congres van Bovag Schade (26 april) vindt de aftrap plaats van een nationaal onderzoek naar de toekomst van de sector. Strategisch adviesbureau Roland Berger gaat de marktverkenning uitvoeren.

Exact vijf maanden later, op 26 september, worden tijdens een vervolgseminar de resultaten gepresenteerd, inclusief concrete aanbevelingen voor de achterban. “De schadeherstelbranche beleeft roerige tijden”, zegt voorzitter Toine Beljaars (foto) van de Bovag-afdeling. “Het is daarom goed onze leden te helpen, door allerlei marktontwikkelingen te benoemen en te vertalen in praktische keuzemodellen.”

Schaalgrootte

Het onderzoek belicht onder meer de vraag of de voortdurende focus op schaalgrootte wel het juiste recept is voor bestendigheid op de lange termijn. Ook de gewenste omvang van het aantal ‘daken’ in 2030 komt aan de orde. René Seijger, partner bij Roland Berger Strategy Consltants, zal uit de doeken doen hoe deze en andere onderzoeksresultaten te vertalen zijn naar de dagelijkse praktijk. Toine Beljaars verdedigt de stelling dat verantwoord merkspecifiek herstel ook zónder erkenning mogelijk moet zijn. Strategieadviseur Ivonne van der Horst vertelt over haar toekomstonderzoek bij Van Mossel Autoschade Groep. Trendonderzoeker Ruud Veltenaar laat zien welke uitdagingen schadeherstellers te wachten staan.

Verzekeraars

Het seminar vindt plaats in het Bovag-huis in Bunnik. Uitgenodigd worden behalve de leden van de afdeling ook dienstverlenende bedrijven, verzekeraars en leasemaatschappijen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †