‘Nog veel onduidelijk over hars ruitherstel’

Controles bij schadeherstelbedrijven, vorige week, op de toepassing van hars bij autoruitreparatie brachten Duobond ertoe vandaag een persbericht te verzenden. Met als strekking: u moet de hars van ons hebben.

duobond-hars-fles-inject-500Zowel een hersteller die zelf sterretjes en scheurtjes repareert als een bedrijf dat de klus uitbesteedt bleek (indirect) hars te gebruiken die niet voldoet aan de 1994 voorschriften BS AU 251. Daarmee werkten ze, zonder zich ervan bewust te zijn, niet conform de criteria van Duurzaam Repareren. “Ook na al die jaren bestaat in de markt kennelijk nog onduidelijkheid over deze materie”, zegt Rensa van Buijten. Namens Glasstech Autoruittechniek verzorgt zij op Benelux-niveau de distributie van het gepatenteerde Duobond-harssysteem. “Behalve de partijen die de moeite nemen om ons te bellen zijn er waarschijnlijk nog veel meer mensen die op zoek gaan op internet, maar niet de juiste informatie aantreffen.”

Feiten

Om het af te leren daarom nog één keer de feiten. Duobond introduceerde in 1980 als eerste partij duurzame ruitreparatie in Nederland. Vanaf dat moment kon veel dure ruitvervanging achterwege blijven en wist de schadeherstelbranche haar CO2-voetafdruk te verkleinen. Jaren later gaf de stichting Duurzaam Repareren, gewijd aan het stimuleren van het milieuvriendelijk herstel, haar akkoord aan de Duobond-producten.

Waarborg

De Nederlandse ISO-9001 gecertificeerde productie geldt als waarborg voor gebruikers en bestuurders dat de UV-hars werkelijk en constant veilig is voor mens en milieu. Het materiaal valt binnen ECE-Reglement 43 van de ‘Technische normen voor veiligheidsglas’ en is mede getest door TNO, BSI en het Duitse MPA NRW. Ook voldoet het harssysteem volgens Van Buijten aan de eisen binnen BS AU 251:1994. Indrukwekkende cijfers en namen, maar wat voor de gebruiker even zwaar zal wegen, is het feit dat Duobond-hars geen hydroxyethyl(metha)acrylaat bevat. Deze substanties veroorzaken vaak een branderig gevoel aan de ogen, ademhalingsorganen en een ‘openscheurende huid’.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †