Pon in geautomatiseerde voertuiginspecties

Wat begon als een masterscriptie bij Pon Logistics is inmiddels uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijf met naast Pon Logistics ook externe klanten. Volledig geautomatiseerd laten zij de distributieauto’s controleren op schades.

We staan in één van de bedrijfshallen van het lijvige Pon-complex in Leusden. Om ons heen staan de componenten waarmee Lensor het zelf ontworpen schadedetectiesysteem produceert. Plat gezegd oogt het als een vierkoloms hefbrug zonder de hefinstallatie. De vier kolommen (binnen of buiten geplaatst) zijn voorzien van twaalf of zestien camera’s die een 360 graden beeld maken van het met 5 km/u door de poorten rijdende voertuig.

In de voet van de kolom staat een server die de directe verwerking van de gemaakte beelden regelt. Op de achtergrond werkt Amazon Web Services als cloudoplossing. “In het volledige proces wordt ongeveer 300 MB aan gegevens verzameld voor één voertuig en de oplossing maakt een volledige scan en rapport mogelijk in minder dan 10 seconden”, zegt Robin van Ruitenbeek. Uiteindelijk worden de beelden ontdaan van privacygevoelige data zoals door het beeld wandelende mensen, bestuurders en kentekens. Het kenteken wordt wel aan het rapport gekoppeld voor de opdrachtgever maar verwijderd uit elk beeld waar het te zien is.


‘In 2022 zullen we ongeveer 3000 scans per dag verwerken, wat betekent dat er elke dag bijna 1TB aan gegevens door de AWS Cloud gaat. Dit zou onmogelijk zijn geweest zonder de kracht van de cloud of het zou een fortuin hebben gekost.’


Ruitenbeek is co-founder en Technical Lead bij Lensor, dat is ontstaan als startup vanuit het Datalab van Pon. Momenteel werken er een tiental mensen, sinds twee maanden met managing director Laura Schukkink aan het roer. De klantenlijst is groeiende en toont naast de al genoemde namen ook enkele bekenden uit de Pon-hoek. Pon Logistics, uiteraard, en Volkswagen Pon Financial Services staan op de lijst maar ook Porsche Centrum Rotterdam, de eigen dealer die huist in het megacomplex van Pon Luxury Cars. Namen als Sixt en DSG Wagenparkbeheer maar ook schadeapp Fixico en Schadenet Rijnders vallen verder op. Ook carrosseriebouwer Karhof is klant. “Ons doel is uiteindelijk dat elke verhuurmaatschappij met ons gaat werken.”

Kunstmatige intelligentie

Volgens Ruitenbeek worden schades met een minimale grootte van een 2-euromunt gedetecteerd. Ook ruitschade wordt opgemerkt, maar de banden vallen vooralsnog buiten de inspectie. “We werken daar wel aan”, zegt Ruitenbeek die toegeeft niet geïnteresseerd te zijn in integratie van bestaande oplossingen op het vlak van bijvoorbeeld profieldieptemeting. Lastig voor automatische detectie zijn met name krassen en deuken maar door kunstmatige intelligentie en zogenaamde deep learning is het systeem sinds de start snel doorontwikkeld. “Klanten kunnen feedback geven in het systeem en waar nodig dus correcties uitvoeren, ook daar leert het systeem weer van.”

Voor partijen zoals Karhof en de logistieke dienstverleners zoals AH en DHL is het dak van de bestelwagen een belangrijke component. Daar komt de vierde en hoogste camera in de kolom bij kijken, want deze biedt zicht op het dak en de staat ervan. Bij Porsche Centrum Rotterdam is die niet in gebruik. De vier kolommen met camera’s en servers kosten zo’n 25 mille, volgens Ruitenbeek is dat tegen kostprijs. “Ons verdienmodel zit in de betaling per scan. Voor de klant is het voordeel dat schadedetectie sneller, professioneler en consequenter is dan mogelijk zou zijn door het mensen te laten doen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.