Twee kleuren, één spuitproces bij Audi

Audi breidt het spuitprocedé voor zijn modellen uit met ‘overspray-free painting’. Met deze technologie is het mogelijk om in één spuitproces bepaalde carrosseriedelen direct in contrastkleur mee te spuiten.

Deze ‘overspray-free painting’ technologie bespaart zowel kosten als grondstoffen. Audi test het proces momenteel in een pilot-opstelling in de fabriek in Ingolstadt. Daarbij worden autodaken in een zwarte contrastkleur uitgevoerd.

Afplakken

Als onderdeel van het nieuwe spuitproces is het tijdrovende afplakken – waar bovendien veel materiaal voor nodig is – verleden tijd. Om een contrastkleur aan te brengen, dienden carrosseriedelen tot nu toe afgeplakt te worden en een extra spuitproces te ondergaan. Bij het nieuwe ‘overspray-free painting’-proces meet een robotgestuurd precisie-instrument de laserlasnaad tussen het dak en zijpaneel. Vervolgens wordt zwarte lak tot op de millimeter nauwkeurig met individuele lijnen aangebracht. Deze lijnen zijn uitermate scherp afgetekend, waardoor er dus geen sprake is van spuitnevel.

Efficiënt

De nieuwe methode bespaart volgens de fabrikant tijd en kosten. Bovendien is het beter voor het milieu: er is geen afplakmateriaal meer nodig en het lakverbruik ligt lager. Audi is van plan de techniek komend jaar in de serieproductie te gaan inzetten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †