Vakgroep Autoruitherstel blijft bij Focwa

De vakgroep Autoruitherstel blijft een zelfstandig onderdeel binnen de Vereniging Specialisten Focwa. De beslissing volgt uit onderzoek, afgelopen jaar, naar mogelijke alternatieve scenario’s.

In beeld waren drie opties: actief blijven binnen Focwa-verband, overstappen naar Bovag of een algehele verzelfstandiging. Die laatste variant viel volgens voorzitter a.i. Sjoerd van Esch vrij snel af, met name vanwege de ontbrekende synergie met andere afdelingen. Aansluiting bij Bovag Schadeherstel was tot voor een maand nog in beeld. “De focus ligt daar echter méér op carrosserieherstel. Bovendien is het bij de overgang naar een grote organisatie als Bovag de vraag of er dan nog ruimte is voor invloed en een eigen geluid om je positie te vermarkten.”

Complexiteit

In een persbericht stelt de vakgroep Autoruitherstel dat “de toegenomen complexiteit van materialen/technieken en de snelheid van nieuwe ontwikkelingen vragen om bundeling van kennis en belangenbehartiging binnen een gespecialiseerde branchevereniging, in plaats van deze over meerdere partijen te versnipperen.” De vakgroep wil dan ook gaan samenwerken met Focwa-schadebedrijven, zodat “een gelijk speelveld ontstaat voor iedereen die autoruitherstelactiviteiten uitvoert.” Ook zijn opdrachtgevers er dan van verzekerd dat door hen uitbestede werkzaamheden worden uitgevoerd volgens een eenduidige norm en kwaliteit. Onderdeel van de samenwerking is dat ook autoruitherstel-leden toegang krijgen tot de technische database waarvan Focwa-autoschadebedrijven gebruik maken. Ten slotte gaat de afdeling sleutelen aan haar communicatie met de leden. De contacten moeten “op een hoger plan” komen. Vooral de toegevoegde (financiële) waarde van het lidmaatschap moet duidelijker over het voetlicht komen.

Lobby

Focwa Autoruitherstel is sinds 2010 actief als belangbehartiger. Er zijn op dit moment 335 leden, zowel ketens als individuele herstellers en carrosseriebedrijven die ruitherstel als een van de diensten leveren. De vakgroep heeft een lobby ontwikkeld bij stakeholders in de schademarkt. Daarnaast stimuleert de vakgroep haar leden bij hun dagelijkse activiteiten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †