A-Direct opent tweede vestiging


Het Haagse A-Direct Automaterialen groeit uit zijn jas. Begin augustus gingen dan ook de deuren open van een tweede vestiging, aan de Kerketuinen in Den Haag.

Het is niet zo’n kleine vestiging ook. Ondernemer Ibrahim Karadirek en zijn team bouwden het pand van de voormalige Hyundai-dealer aan de autoboulevard Kerketuinen om tot dat van een moderne onderdelengrossier. Karadirek is door de wol geverfd in de grossierswereld en is een man van voorzichtige stappen. Ook voor het openen van een nieuwe vestiging nam hij de tijd. Nu deze stap is gezet, wordt het gasgeven.

In een tijd waarin grossiersnetwerken eerder aan concentratie denken, is het openen van een geheel nieuwe vestiging een beslissing die durf toont, zeker op de schaal die Karadirek voor ogen heeft. “Het heeft niet zoveel met durf te maken. Door de groei van de afgelopen jaren is ons bewerkingsgebied groter geworden. We kregen steeds meer klanten van buiten de directe regio van onze eerste vestiging. Wij kennen de Haagse garagemarkt goed en hebben daar in ruim vijftien jaar het nodige vertrouwen opgebouwd. Toen we vorig jaar, ondanks de pandemie, ruim onze doelstellingen realiseerden werd het noodzakelijk om aan uitbreiding te denken. We moesten sowieso dichter op de klanten van buiten de regio gaan zitten om onze logistieke beloftes waar te kunnen blijven maken, want in de onderdelensector zijn beschikbaarheid en de daaraan gekoppelde logistieke prestaties essentieel.

Beschikbaarheid

Bij het zoeken naar een goede plek voor onze tweede vestiging zag ik dat er in de omgeving van de Kerketuinen een mooie witte vlek lag om te worden ingevuld. Die kans hebben we omgezet in de nu gerealiseerde uitbreiding.”


Ibrahim Karadirek beschouwt de onderdelenbeschikbaarheid als cruciaal voor de relatie met de klant en dus investeert hij in een brede en diepe voorraad.


A-Direct bouwde een relatief grote dealervestiging aan de autoboulevard om tot automaterialengrossier. Dat is nogal een stap, ook wat betreft de bedrijfsgrootte. “Ik zei al dat beschikbaarheid en logistieke diensten cruciaal zijn. Daarbij denk ik dat nu uitbreiden belangrijk is, zeker nu andere, vaak grotere spelers aan het consolideren zijn. Zij zijn allemaal op zoek naar een grotere efficiency en voegen vestigingen samen en vergroten in sommige gevallen juist de afstand tot de klant. Wij moeten en willen daartegenover juist dichter op onze klanten blijven zitten.

Pand

Wat betreft de grootte van ons pand kan ik kort zijn: de showroom van twee verdiepingen en daarbij het vele glas vormen voor een prachtige zichtbaarheid.

De op het terrein aanwezige parkeerruimte is ook niet onbelangrijk, want aan de doorgaande weg waar we gevestigd zijn, is parkeren een uitdaging.

De werkplaats in het pand laten we intact en verhuren we aan een ondernemer die daar de lokale consument zijn werkplaatsactiviteiten aan zal bieden. Uiteraard kan hij daarbij leunen op onze onderdelenbeschikbaarheid.”

In 2022 bestaat A-Direct vijftien jaar. Dan zal tevens de officiële opening plaatsvinden van de tweede vestiging. “We zijn midden in het vakantieseizoen opengegaan en dan heeft het weinig zin een officiële opening te organiseren. Van ons vijftienjarig jubileum wil ik een mooi feestje maken en dan geven we meteen volop aandacht aan onze nieuwe vestiging.”

Aanbod

Beschikbaarheid schrijft Karadirek met hoofdletters. Zijn bedrijf heeft een breed en diep assortiment aan onderdelen, gereedschappen, banden, olie en zelfs schadedelen. Hij koestert zijn onafhankelijkheid en dat toont hij onder andere door bij diverse distributeurs in te kopen. Karadirek: “Niet iedere klant wil een A-merk, of wil altijd hetzelfde merk. Klanten houden van keuze. Daarom wil ik mijn aanbod niet focussen door afspraken met één distributeur. Ik houd van flexibiliteit en dat bied ik mijn klanten op deze manier ook.”

Ondanks een hoge voorraad MPM-olie voert hij bijvoorbeeld ook het uitgebreide productaanbod van Castrol. Naast de bekende bandenmerken biedt hij ook een ‘eigen’ bandenmerk voor de onderkant van de markt en hetzelfde doet hij met accu’s.


Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *