AAG neemt webshop Winparts over

Alliance Automotive Group (AAG) heeft de online onderdelenshop Winparts overgenomen van de oprichters Ari en Meinard van Essen. Na de lancering van het grossiersnetwerk PartsPoint is de overname de volgende stap in de multichannel-strategie van Alliance Automotive Group en haar Amerikaanse moedermaatschappij Genuine Parts Company (GPC).

Algemeen directeur Cor Baltus van Alliance Automotive Group Benelux: “De lancering van PartsPoint en de overname van Winparts lijken op het eerste gezicht twee losstaande zaken te zijn. Toch zijn dit bewuste stappen. En er is zeker samenhang. Met PartsPoint gaan wij ons nu volledig focussen op de automotive vakman. Niet op de particulier. Niet meer, want in het verleden liep dat door elkaar. Nu heeft de particulier zijn eigen kanaal binnen AAG: Winparts.”

Online

Baltus vervolgt: “AAG heeft ook gezien dat het online kanaal de afgelopen jaren flink is gegroeid. De overname van Winparts is gedaan om deze ontwikkeling ten goede te managen voor onze belangrijkste klanten: de garagisten. Dat is onze strategie: if you can’t beat them, join them. Met de overname van Winparts pakken we ook de regie over dit kanaal. En we leren bovendien van de enorme B2C-kennis en -ervaring van Winparts. Wij en de garagist gaan daar profijt van hebben.”

Samenwerking

Winparts is in 2004 opgericht door de gebroeders Van Essen. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste Nederlandse webwinkel in auto-onderdelen. Hoofdkantoor en magazijn zijn gevestigd in het Groningse Winneweer, waar ruim 4000 vierkante meter magazijn onderdak biedt aan 250.000 auto-onderdelen en 110 medewerkers.

In plaats van te concurreren met AAG zochten de broers juist de samenwerking. Cor Baltus daarover: “We gaan de komende tijd bepalen hoe wij met het grootste grossiersnetwerk én de beste Nederlandse webshop the best of both worlds kunnen bieden voor zowel garagebedrijf als automobilist. Deze kans kwam nu voorbij en AAG heeft daadkracht getoond. Ongetwijfeld is dit niet de laatste stap in hun multichannel-strategie. We willen in Nederland regisseur in de keten zijn en dit is daarin een zeer interessante ontwikkeling.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2744 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *