Aandacht voor klant op conferentie LKQ

LKQ Europe riep eerder deze maand in Londen 250 topmanagers bijeen voor een conferentie over leiderschap. Met als hoofddoel gemeenschappelijke strategieën te ontwikkelen voor zijn klanten in een veranderende onafhankelijke aftermarket.

Het evenement was gewijd aan verandering, conform Darwins inzicht dat niet altijd de sterkste, grootste of intelligentste soort overwint, maar de soort die zich het best kan aanpassen. Als locatie diende voetbaltempel Wembley, symbool voor teamgeest en bovendien de plaats waar het Europese verhaal van LKQ in 2011 begon. Handelspartners als Schaeffler, Hella, Mahle en Varta traden op als sponsor van de conferentie.

Talenten

Van de partij was onder anderen CEO Nick Zarcone van LKQ Corporation. Hij stelde dat in de toekomst de zorg voor medewerkers net zo cruciaal zal zijn als de aandacht voor klanten: “We moeten de grootste talenten aantrekken die onze waarden belichamen. En we moeten onze medewerkers ondersteunen bij het omarmen van de aankomende veranderingen, terwijl gelijktijdig de klant in het midden van onze belangstelling moet blijven staan.”

Als belangrijkste ontwikkelingen in de markt ziet LKQ consolidatie, strategieën van de voertuigfabrikanten, nieuwe distributeurs die zich hoofdzakelijk op het internet richten, een toenemend tekort aan gekwalificeerde monteurs, voertuiggegevensverwerking en de invloed van nieuwe technologieën, variërend van zelfrijdende voertuigen tot elektrische auto’s.

Kansen

De sleutel voor aanhoudend succes is, volgens de deelnemers aan de conferentie, de klant helpen en begeleiden bij veranderende omstandigheden. Arnd Franz, COO LKQ Europe (FOTO), onderstreepte: “We moeten onze autobedrijven alles geven wat ze nodig hebben voor een succesvolle bedrijfsvoering. Service, ondersteuning, apparatuur en training bij nieuwe ontwikkelingen door de technologische verschuiving. We moeten LKQ laten groeien om de schaaleffecten te verkrijgen die nodig zijn om onze klanten oplossingen te kunnen aanbieden waardoor zij concurrerend kunnen blijven. We moeten hen ondersteunen met logistieke netwerken die hen de flexibiliteit en snelheid geven die hun klanten vragen. We moeten ze merken en concepten aanbieden waarop de eindklanten kunnen vertrouwen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *