De modernste dieseltechniek – Euro 6d-Temp – stoot gemiddeld 76 procent minder NOx uit dan de wat oudere variant Euro-6b. Vergeleken met Euro 5 is het verschil zelfs 85 procent.

Tot die conclusie komt automobilistenclub ADAC op grond van eigen onderzoek. Steekproeven op de openbare weg zouden zelfs uitkomen op verschillen van 95 tot 99 procent vergeleken met Euro 5 diesels. ADAC houdt zich in het kader van zijn Eco-test sinds 2012 bezig met stikstof-emissie van diesels. Tot op heden hield de organisatie 149 Euro 5-modellen tegen het licht, doorgaans met dramatisch slechte uitkomsten: gemiddeld 528 mg/km. De meest recente scores die de modernste diesels neerzetten geven echter aanleiding tot optimisme. Gemiddeld komen de 25 verschillende automodellen uit op 81 milligram per kilometer. Dat is weliswaar nipt boven de toegestane grenswaarde van 80 mg/km, maar wel gemeten onder de nieuwe RDE-rijomstandigheden (real driving emissions), die veeleisender zijn dan bij de reguliere typetoelating. Echt slechte waarden had geen enkele dieselauto die werd onderzocht door ADAC.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
12 mei 2025
Derks Bedrijfswagens neemt Autoschade Bert Verweijen over
12 mei 2025
Met korting naar Nationaal Automotive Congres
12 mei 2025
KwikFit-oprichter Tom Farmer overleden
12 mei 2025
Schade door wasstraat. Wie betaalt?
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
Meest bekeken berichten
Recente reacties