Advertentie van 108 m2 bij Bart Ebben

Met onder meer een advertentie van 108 vierkante meter langs de A73 start demontagebedrijf Bart Ebben een nieuwe, op hergebruik gerichte marketingcampagne. Die draagt de titel ‘Rij groener met gebruikte onderdelen’ en zal zowel online als offline worden uitgerold.

De XXL-advertentie verschijnt komende maandag langs de snelweg Nijmegen-Venlo. Het initiatief valt samen met de ingebruikname bij Bart Ebben van een nieuwe installatie om vloeistoffen af te tappen. Dat kan zodoende voortaan efficiënter en duurzamer, stelt de specialist in Citroën en Peugeot: bij het demonteren gaat geen druppel verloren.

Duurzamer

De nieuwe marketingcampagne promoot de toepassing van gebruikte onderdelen. “Wij hopen dat meer en meer consumenten gaan beseffen dat het niet alleen voordeliger is dan een nieuw onderdeel, maar ook veel duurzamer”, aldus directeur Bart Ebben. Hij beschouwt de campagne niet alleen als promotiemiddel van zijn bedrijf maar ook als een aanzet om een discussie aan te zwengelen over ‘nieuw’ versus ‘gebruikt’.

Klimaatdoelstelling

In Frankrijk is het garagebedrijf sinds 2016 verplicht om bij een reparatie behalve nieuwe onderdelen ook gebruikte voor te leggen aan de klant. PSA sloot tijdens de Indra Auto Recycling een overeenkomst die het voor vierduizend aangesloten Franse merkspecialisten eenvoudiger moet maken om gebruikte, originele onderdelen te bestellen én te verkopen.“Wij verbazen ons er eerlijk gezegd een beetje over waarom dat in Nederland nog geen navolging heeft gekregen”, zegt Ebben. “Als we echt serieus zijn met het behalen van klimaatdoelstellingen is hier veel te winnen.” Zijn bedrijf zal in Stiba-verband binnenkort de discussie aanzwengelen over de methodiek van dubbele offertes.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †