Aftermarket-platform Caruso van start

In Duitsland is het opendataplatform Caruso van start gegaan. Partners van deze digitale marktplaats voor de automotive aftermarket zijn Abax, Bosch, Continental, ZF (met Openmatics), Shaeffler, Jim Drive, Tec Alliance en Werbas (software provider).

Ook informatie van autofabrikanten moet via Caruso beschikbaar komen. Bij de officiële lancering (in het Fraunhofer Institute for Experimental Software Engineering) was vooralsnog alleen data van BMW beschikbaar. Caruso zegt echter in gesprek te zijn met andere autofabrikanten en leveranciers van originele onderdelen (OEM’s).

Toegang

De marktplaats verbindt werkplaatsen, fabrikanten van onderdelen, leasing- en fleetmanagement-systemen, verzekeraars en andere belanghebbenden. Ook geeft ze toegang tot een platform met B2B-data en serviceaanbieders. Bijna tweehonderd afgevaardigden van de internationale aftermarketindustrie woonden de aftrap van Caruso bij. Ze kregen een live demonstratie van de functionaliteiten. Bij die gelegenheid werden ook twee nieuwe aandeelhouders bekendgemaakt: de Duitse onderdeleninkoper Carat en de Eucon Group, onder meer leverancier van marktinformatie voor voertuigfabrikanten. Onlangs kwam ook ATR International aan boord. De vierde, tevens grootste aandeelhouder is Tec Alliance.

Neutraal

Caruso wil belanghebbenden in de aftermarket voorzien van een neutraal, open platform met voertuiggegevens. Dat gebeurt in een gestandaardiseerd formaat. Zakelijke partners en aandeelhouders kunnen onderdelenfabrikanten zijn, groothandelaren, werkplaatsen, verzekeraars, wagenpark- en leasemaatschappijen, verhuur- c.q. autodeelbedrijven, aanbieders van mobiele communicatie en pechhulpbedrijven.

Geen dividend

Om het platform te kunnen optuigen, is een bedrag van zes miljoen euro geïnvesteerd. Hoewel winstgeoriënteerd, zegt Caruso GmbH, gevestigd in Ismaning bij München, zijn aandeelhouders geen dividend uit te keren. Eventueel rendement wordt herinvesteerd in het project. Met het oog op verdere verbreding lopen momenteel gesprekken met andere potentiële aandeelhouders, actief in de domeinen werkplaats, retail, dienstverlening, fleet en leasing.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

2 reacties op “Aftermarket-platform Caruso van start

  • 22 november 2017 om 12:05
    Permalink

    Ik zet grote vraagtekens bij de complexiteit van de aandeelhouders- en beslisstructuur rondom Caruso. Ik ben zelf betrokken geweest bij eerdere stadia van Caruso en heb toen kunnen aanschouwen hoe stroef de interne communicatie verloopt. Het project zat meer dan een jaar muurvast.

    De aandeelhouders van TecAlliance zijn met name grote onderdelenconcerns zoals Bosch en Continental. Het zijn er niet alleen heel veel, maar ze zijn ook nog eens een stevige concurrent van elkaar. Bovendien worden ze op het gebied van telematica naar mijn mening gegijzeld door hun grootste klanten, de autofabrikanten – dat hebben we al eerder kunnen zien. Die vinden het natuurlijk niet gewenst dat de aftermarket slimme telematica-oplossingen bedenkt als antwoord op hun eigen dongels, Can-busdevices en apps. Dergelijke complexe branche-brede projecten hebben we ook in ons land ook al eerder zien mislukken, ik denk nog naar eens aan Auto-XS.

    Verder voorzie ik dat deelnemers hun advocaten meer uren laten maken voor Caruso om met hun concern binnen de lijntjes van hun eigen complianceregels te blijven, dan dat hun IT-ers aan de werkelijke oplossingen mogen besteden. Het zal dus naar mijn mening voor Caruso niet eenvoudig worden om het juiste momentum van operationeel gaan te bereiken. Wij kiezen om die reden vooralsnog voor onze eigen zekerheid, en hebben nu een oplossing die al live is bij GroupAuto organisaties in andere landen.

  • 7 december 2017 om 16:17
    Permalink

    ‘Data sharing’ in de aftersales markt is geen gemakkelijke klus, zoals Freek Blextoon hierboven met valide argument al aangeeft. Bij de opzet, aandeelhouders- en overlegstructuur van Caruso kun je vraagtekens plaatsen. Voor ABAX is het partnership met Caruso een belangrijke eerste stap om het platform – hopelijk op een snel tempo – internationaal verder te ontwikkelen. Ik maak graag de vergelijking met de logistieke sector, waar door de druk van partijen als Amazon en Deutsche Post al grote stappen zijn gemaakt. Deel je als logistieke dienstverlener jouw data niet, dan kun je business met deze partijen vergeten. Voor LCV’s is het een heel ander verhaal, omdat veel OEMs uit concurrentieoverwegingen geen data willen delen of zelf een oplossingen vermarkten of ontwikkelen. Echter, BMW is als partner al ingestapt bij Caruso en er zijn gesprekken gaande met andere partijen. Voor ABAX en de internationale plannen met onze telematica-oplossingen is Caruso momenteel het beste paard om op te wedden.

Reacties zijn gesloten.