‘Autobedrijven betalen regelmatig onnodig voor data’

Kent een automobilist alle functies van diens complexe vierwieler of betaalt deze voor niet gebruikte functies? Idem voor computergebruikers die veel meer kunnen met het apparaat dan gebruikt wordt. Datzelfde gaat ook op voor een abonnement op technische data. Dubbel betalen ligt op de loer. 

Een autobedrijf kan niet zonder technische data. Waar die data vandaan komt is echter minstens zo belangrijk. Fabrieksdata direct bij de autofabrikant betrekken is een optie, maar voor veel universele autobedrijven met een brede werkplaatsmix een kostbare aangelegenheid. Leveranciers zoals HaynesPro willen hierop sinds jaar en dag een antwoord bieden door data van en over de verschillende autofabrikanten te verzamelen in één omgeving. HaynesPro gaat echter verder dan het – plat gezegd – doorsluizen van de verzamelde fabrieksdata. Allereerst vult het die bronnen aan met andere bronnen om zo tot een zo volledig mogelijk aanbod te komen. Het uniform kunnen aanbieden van tekst en beeld is verder een groot voordeel als het gaat om gebruiksgemak, zo luidt de filosofie van deze uitgever. In plaats van steeds weer te moeten wennen aan de uitstraling en vormgeving die het automerk gebruikt, wordt alles volgens dezelfde manier gepresenteerd. Er wordt daarom veel geïnvesteerd in het optimaliseren van de vormgeving van de beschikbare informatie. Bij de verrijking met beeldmateriaal betekent dit dat ook wordt gekeken naar bewegend beeld in de vorm van 3D-animaties.

Hefpunten ev’s

Een voorbeeld van hoe de data met de markt meebeweegt zijn de elektrische voertuigen. Waar krik je die veilig op zonder accupakketten te beschadigen? Dat is niet alleen een kostbaar onderdeel maar bovendien ligt bij interne schade een verhoogd brandrisico op de loer. Bovendien is het gebruik van de juiste hefpunten cruciaal voor de veiligheid van de technici zelf. Een overzicht van deze krik- en hefpunten maakt het dus voor de monteur gemakkelijker om eventuele speciale vereisten te identificeren.

Remi van de Haar geeft als senior technical author & diagnostics specialist bij HaynesPro een kleine inzage in de plannen die er zijn met de verschillende databases. “In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alle datastromen in de voertuigen die nu op de weg komen complexer worden. En daarom zullen we steeds vaker diagnose- of kalibratie-procedures nodig hebben die met of indien mogelijk zonder diagnosetool moeten worden uitgevoerd. Het koppelen van de informatie is daarom voor ons heel belangrijk.” 

Dubbel betalen

Centraal staat bij het ontwikkelen altijd de vraag: wat kan de klant ermee? “We kunnen als techneuten iets heel graag willen ontwikkelen maar als de markt er in de praktijk geen gebruik van maakt dan is het verloren inzet.” Omgekeerd komen er ook wensen binnen waarin al is voorzien. “Gebruikers blijken te vaak externe databronnen te gebruiken, waarvoor ze dus ook betalen, terwijl ze de data ook in onze systemen hebben zitten. Met andere woorden: ze hadden de toegang tot die gegevens gewoon in hun abonnement zitten en betalen eigenlijk dubbel.”

Onderscheidend vermogen is cruciaal voor dataleveranciers. Dat kan zitten in gebruiksgemak door de manier waarop de data wordt gepresenteerd, maar ook in unieke data. De zogenoemde SmartCases, stuk voor stuk gevalideerd door technische teams van HaynesPro, zijn voorbeelden van veelvoorkomende werkmethoden buiten de standaard fabrieksdata om. Ook de terugroepacties zitten in de database. 

Elektrische schema’s

Een van de facetten die voor hoofdbrekens kunnen zorgen bij de ontwikkelaars zijn de elektrische schema’s. “Bij die beeldbuistelevisie uit een grijs verleden zat gewoon een uitvouwbaar elektrisch schema. Monteurs willen dat ook van een auto, maar weet je zeker dat je dat wilt bij een S-klasse van nu? Het digitaliseren van die schema’s biedt ongekend veel voordeel, omdat je kunt inzoomen op details die je nodig hebt en op dat moment overbodige informatie kunt filteren. Maar hoe ga je een totaaloverzicht weergeven op een klein scherm op een manier dat het zinvol blijft? Dat gebeurt middels ons systeem VESA begeleide diagnose. Dat haalt CAN-Bus gegevens op uit het voertuig om technici te helpen de oorzaken achter de foutcodes te analyseren.”

En dat is dan nog de uitdaging aan de kant van de technische data. Op monteursvlak verandert het eisenpakket net zo hard mee. De mechanische monteur van toen moet nu bovendien elektronicaspecialist zijn. “Industriële elektronica bereikt de autobranche, zowel aan de informatiekant als in de werkplaats, waar inmiddels een soort elektromonteurs rondlopen. Het niveau van een diagnosetechnicus wordt vergelijkbaar aan een hbo-functie.”

“We hebben in 2020 een verdubbeling geconstateerd van het aantal datatransacties ten opzichte van het jaar ervoor”, zegt Jeroen van Rooij, team leader marketing. “Daarbij hebben we de grens van 2 miljard datatransacties bereikt.” Ook het aantal webinars is en wordt sterk uitgebreid. “Dat heeft echt een vlucht genomen en die zie ik ook post-corona niet weggaan.” 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.