Bandencampagne overheid en branche

De campagne is een initiatief van het Ministerie IenW, Vaco, RAI-vereniging, ANWB, Bovag, Recybem, Band op Spanning, Milieu Centraal en VNA. Met een correcte spanning verlopen autoritten veiliger, zuiniger, stiller en schoner, stellen de partijen. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu): Als alle auto’s met de juiste bandenspanning zouden rondrijden, zouden we zo’n 0,4 megaton CO2 per jaar aan uitstoot besparen. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot van alle huishoudens in de gemeente Groningen.”

Radiospotjes

De campagne bestaat onder meer uit radiospotjes en informatie bij het tankstation. De boodschap is onder meer dat automobilisten al snel honderd euro per jaar kunnen besparen door frequent te controleren op de luchtdruk. Ook grip (kortere remweg, kleinere kans op slip) en brandstofverbruik varen er wel bij. Toch rijdt zo’n zestig procent van de Nederlanders rond met te slap opgepompte banden. Verder bevat de campagne informatie over praktische zaken, zoals de plekken waar de juiste bandenspanning te vinden is (instructieboekje, sticker in deurstijl, handschoenenvakje of tankdop). Andere suggesties:

  • bij het reservewiel moet de bandenspanning altijd 0,5 bar hoger liggen dan de voorgeschreven adviesspanning
  • zet bij een zomerband een munt van 1 euro tussen het profiel van je band. Zie je de gouden rand, vervang dan je banden
  • komen je winterbanden uit de opslag? Pomp ze dan meteen op bij de bandenwissel
  • door je banden eens per twee maanden op te pompen, maken ze een stuk minder herrie.

Koud of warm?

De helft van alle Nederlanders checkt zijn bandenspanning minder dan drie keer per jaar, terwijl iedere twee maanden wordt aanbevolen. 42 procent weet dat bandenspanning het best gemeten kan worden wanneer de banden koud zijn; 20 procent denkt (onterecht) dat dit het beste kan als de banden warm zijn.

Algemeen voorzitter Bovag, Bertho Eckhardt: “Wij adviseren en stimuleren Bovag-bedrijven om bandenspanningscontrole standaard in de werkzaamheden op te nemen. De meeste van onze leden doen dat ook al. Daarnaast proberen we het via de duizenden aangesloten bedrijven in het hele land voor de consument zo laagdrempelig mogelijk te maken om zelf regelmatig de banden op te pompen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar