Bierliefde overbrengen ‘prachtig om te doen’

Waarschijnlijk leeft de Werkendamse Danny van Berchum de droom van veel bierliefhebbers. Hij opende in maart van dit jaar ‘Breeg Bier’, zijn eigen winkel in speciaalbieren, puur vanuit de passie voor het schuimige gerstenat. “Een goed verhaal over al mijn bieren heb ik altijd wel paraat.”

Het is een uit de hand gelopen hobby, zo verklaart Danny. “Het is hartstikke leuk om in mijn vrije tijd Youtube-filmpjes te kijken over bier en om er boeken over te lezen. En tijdens mijn fietstochtjes naar het werk, zo’n 25 minuten verderop, luister ik steevast naar podcasts over bier. Speciaalbieren hebben een enorme opmars gehad. In 2010 kreeg het voet aan de grond in Nederland, toen kwam de eerste IPA (extra hoppig, fruitig en bitter bier, red.) deze kant op. Mensen dachten aanvankelijk: wow, wat is dit? Je moet dan ook erg wennen aan die sterke hopsmaak. Nu zijn we negen jaar verder en ik heb hier meer dan tachtig IPA’s staan.”

Smaakstraatje

Hij is geopend op vrijdag en zaterdag, maar het voelt totaal niet als werk, aldus Danny. Hij verklaart: “Mijn enthousiasme voor bier overbrengen op mensen, dat is prachtig om te doen. Het is dan ook een sociaal vak, met het gros van de mensen maak ik een praatje. Klanten komen speciaal naar Werkendam voor bijzondere speciaalbiertjes. Ik kan goed inspelen op de vraag van klanten omdat ik me serieus goed inlees. Als ik een bier voorbij zie komen, dan wil ik er zoveel mogelijk over weten. Er is bijvoorbeeld een bier-app, een hele handige tool voor bierdrinkers, retailers en slijters. Deze app is een rijke database met foto’s, cijfers en omschrijvingen.”

Danny heeft rond de tien à elf leveranciers en maakt zelf de selectie van wat hij inkoopt en aanbiedt. “En zelf proeven hè, dat is een wezenlijk onderdeel van de hobby. Ik ben er best goed in geworden; een bier proeven, opslaan waar ‘ie naar smaakt, in welk smaakstraatje hij valt, is het bitter bier of neigt hij juist meer naar het zoete spectrum. Dat kan ik goed overbrengen op de mensen die bij me komen. Ja, een goed verhaal over al mijn bieren heb ik altijd wel paraat. Dat hoort er naar mijn idee ook wel bij, zo’n verhaal. Dan gaat een biertje leven en dat verhaal verkoop je mee. Mensen vinden het bovendien leuk om de achtergrond te horen. Ik vind het ook belangrijk om kunnen te vertellen hoe je een bier uitschenkt, hoe je kan kijken naar de kleur, naar de schuimkraag en daarna komt het ruiken. De geur is verantwoordelijk voor 70 procent van de gehele smaakervaring.”

Melkzuurbacterie

“Breeg is al sinds de middelbare school mijn bijnaam, een verbastering van ‘Van Berchum’. Tja, en ‘Breeg Bier’ bekt gewoon lekker. Mijn favoriete bier in de winkel? In principe vind ik alles lekker, ik proef ook alles. Bijzonder zijn de zure bieren of Wild Ale’s, bieren die een wilde fermentatie hebben ondergaan, hierbij komt er een melkzuurbacterie vrij. Maar goed, dan heb je het wel over een echt nicheproduct, hoor. Ik heb hier bieren van een tientje en zelfs van twintig euro. Die laatste heeft achttien maanden op een Bourbon-vat gelegen. Het basisbier is al heel vol en rijk van smaak en dat kost nu eenmaal wat. Exclusiviteit heeft een prijs. Maar liefhebbers hebben het er graag voor over.”


‘Bijzonder zijn de zure bieren of Wild Ale’s, bieren die een wilde fermentatie hebben ondergaan’


Een steeds grotere groep bierdrinkers is op zoek naar pareltjes: “Eind december ben ik geheid door mijn voorraad heen. In heel de gemeente Altena is er geen winkel als deze. In deze winkelstraat ben ik één van de jongere ondernemers. Het voordeel is dat ik de Werkendammer ken, ik woon hier al mijn hele leven. We hebben slagers, groenteboeren, bakkers en er zijn delicatessenwinkels, ik pas er dus prima tussen. De bevolking is veelal gewend om naar speciaalzaken te gaan voor de boodschappen, dat helpt.”

Grappend zegt Danny wel eens dat hij de mensen een beetje moet opvoeden. “Zeker als ze iets meer willen dan een biertje uit de supermarkt. Ik ben persoonlijk van de Stouts (zwaar, donker bier) en van de IPA’s, die ik al eerder noemde. Maar ik heb ook bier waar ik persoonlijk minder mee heb, maar waar wel vraag naar is. Bijzonder is een Slushy Sour, met kers en mango. Als je dit uitschenkt, dan heb je echt een smoothy in je glas, qua dikte is het net een vruchtensapje. Dat kende ik nog niet voordat ik aan dit avontuur begon. Klanten zijn altijd geïnteresseerd in iets wat ze niet kennen. Wat me het meest heeft verrast sinds ik de winkel heb? Ik had niet gedacht dat er zoveel vrouwen voor zichzelf bier zouden kopen, ontzettend leuk is dat!”

Binnen Kantooruren
“Begin november ben ik als magazijnchef/productiechef bij Jifeline Remote Diagnostics komen werken. Ik zorg ervoor dat de J-ReX in elkaar wordt gezet, wordt getest en wordt opgestuurd naar onze klanten en partners in binnen- en buitenland. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor magazijn/voorraadbeheer bij Jifeline.”

Mike Raanhuis

Mike Tekst & Beeld schrijft, interviewt en fotografeert. Het portfolio is breed en diep, van portret tot reisreportage en bedrijfsprofiel. Voor Aftersales Magazine is hij het gezicht achter de rubriek 'Buiten Kantooruren'.

Van Mike Raanhuis zijn er nog 77 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Mike Raanhuis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.