Bosal stoot trekhakentak af

Om na drie opeenvolgende jaren van verlies weer winstgevend te worden, stoot Bosal zijn trekhakentak af. De stap hing al langere tijd in de lucht maar heeft nu een officiële status, om zowel intern als in de markt duidelijkheid te creëren.

De verkoop maakt deel uit van de ‘Grow-Fix-Divest’-strategie, een geheel van maatregelen om financieel weer gezond te worden. In dat verband staat ook de cabinedivisie in de etalage (die houtverwerkings – en bosbouwbedrijven bedient). Het bedrijf leed vorig jaar 29 miljoen euro verlies en 19 miljoen in 2015. De omzet bedroeg 693 miljoen euro (2015), respectievelijk 653 miljoen euro (2016).

Kandidaat-kopers

Bosal-ceo Ton Vernaus zegt in Het Financieele Dagblad dat er “gezonde interesse” bestaat voor de trekhakentak, die financieel gezond is. Kandidaat-kopers kunnen vanuit de branche komen én uit de hoek van private equity. In de afgelopen jaren zijn daarvan elders in de markt diverse voorbeelden van geweest, zoals Brink (koper: H2 Equity Partners) Westfalia (koper: Horizon Global) en Curt Manufacturing (VS, koper: Audax Group).

Weer zwarte cijfers

De activiteiten rond trekhaken zijn bij Bosal goed voor bijna eenderde van de jaaromzet. Die bedraagt tweehonderd miljoen euro, op een totaal van 653 miljoen euro in 2016. Dankzij verkoop kan de onderneming, naar zij hoopt, in de loop van 2017 terugkeren in de zwarte cijfers. Ook aan de schuldenproblematiek zou dan een einde komen. De opbrengst van de verkoop wil Vernaus mede gebruiken om te investeren in de uitlatentak. Uiteindelijk moet een bedrijf ontstaan dat op mondiaal niveau opereert, met uitlaatsystemen als kernactiviteit – zowel bij de eerste montage als in de vervangingsmarkt. Bosal heeft de afgelopen maanden ook tijd en energie gestoken in aanpassingen binnen het bestuur en management. In dat kader werd vorig najaar afscheid genomen van toenmalig ceo Aad Goudriaan. Die vroeg vorige maand de Ondernemingskamer in Amsterdam om onderzoek te doen naar eventueel wanbeleid bij zijn ex-werkgever.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †