Bosal trekhaken terug in Europa

Fabrikant van onder meer uitlaten, emissiesystemen en trekhaken Bosal kondigt zijn herintroductie aan op de Europese aftermarket en OE-markt. Bosal verkocht drie jaar geleden de trekhakendivisie aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Towerbrook Capital Partners.

De verkoop betrof de Europese activiteiten van Bosal op het gebied van trekhaken, dakdragers en fietsdragers. Daarbuiten ging Bosal gewoon door met de ontwikkeling en productie van trekhaken, in fabrieken in Turkije en Zuid-Afrika, al was die markt niet zo groot als de Europese. Woordvoerder Stef Wezenbeek van Bosal: “De markten voor trekhaken bevinden zich vooral in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In andere delen van de wereld is dat een relatief nieuw product. In Zuid-Afrika is een trekhaak iets dat je nodig hebt om te kunnen werken, om dingen te kunnen trekken. In Nederland en België is dat echt een leisure product.”

Destijds werd de trekhakendivisie afgestoten om Bosal te kunnen herstructureren tot het gezonde bedrijf dat het nu is, met een duidelijke focus. Stef Wezenbeek: “We waren een speler die eigenlijk een te breed gamma aan producten had. We maakten bijvoorbeeld ook cabines voor off-road machines. We richten ons nu gericht op drie doelmarkten: uitlaten en emissiecontrolesystemen, chassisdelen, waaronder trekhaken en brandstoftanks, en energie, zoals de ontwikkeling en productie van warmtewisselaars, wat we in de fabriek in Vianen doen. Die trekhaken zijn dus een logische investeringsstap. We hebben die kennis nooit losgelaten en we hebben ook de distributiekanalen nog om uit te kunnen leveren in de aftermarket.”

Fabriek

Bosal maakt nu nog trekhaken in fabrieken in Turkije en Zuid-Afrika, maar om de Europese markt te kunnen bedienen wordt nu gekeken naar een locatie om in 2021 in Europa een nieuwe fabriek te kunnen neerzetten. “De capaciteit in die twee fabrieken is onvoldoende om ook de Europese markt straks te kunnen bedienen. Logistiek is het ook niet handig om trekhaken helemaal uit Zuid-Afrika te moeten halen.”

Stef Wezenbeek kan nog geen concrete locatie noemen voor de nieuwe fabriek. In Nederland of België zal die in ieder geval niet komen. “De loonkosten zijn daarvoor hier te hoog. Ook gezien de marktvraag lijkt een land in Oost-Europa het meest voor de hand liggend.”

Concurrent

Wanneer Bosal weer zelf trekhaken gaat produceren moet het dus weer in beeld komen van de grote onderdelendistributeurs, die nu misschien de trekhaken van Towerbrook in de schappen hebben liggen. Stef Wezenbeek: “Daar werken we al mee samen voor andere producten, dus we spreken al met die partijen.”

Na de overname door Towerbrook werd de trekhaken onder de merknaam Oris verkocht. Nu komt Bosal dus terug op de Europese markt. Wordt daarmee geen concurrentiebeding geschonden? Stef Wezenbeek: “Dat concurrentiebeding gold voor drie jaar. Dat is nu afgelopen. Het zou ook niet voor het eerst zijn dat een partij na verkoop denkt: als de business zo wordt voortgezet, dan kunnen we er beter zelf opnieuw mee beginnen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2482 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *