Branchemonitor: zorgen om aftersales dealer

De aftersales blijft een zorgenkindje bij de gemiddelde dealervestiging. Het aantal monteurs steeg met 0,4 FTE tot 6,1 in het eerste kwartaal van 2018, maar dat leidde tevens tot minder gefactureerde uren per monteur. Dat blijkt uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers. 

De prognose voor 2018 bedraagt 1.311 factuururen. Vorig jaar was dat 1.353, tegen 1.373 in 2016 en 1.431 in 2015. Ondanks de nasleep van een griepgolf bedroeg de bezettingsgraad in de werkplaats 86,6 procent tegen 85,3 procent een jaar eerder.

Meer efficiency

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, herhaalt zijn oproep voor meer efficiency in aftersales: “De trend naar meer werkorders per monteur, en daarmee minder arbeidsloon per werkorder, zet onverminderd door. Ik ben ervan overtuigd dat in het optimaliseren van processen nog veel te winnen valt. Er is veel laaghangend fruit om een hogere productiviteit en efficiency te realiseren. Denk daarbij aan de afstemming tussen receptie, werkplaats en magazijn, maar vooral ook aan zaken als orde en netheid, de inhoud van de werkorder en betere planning.”

Rendement

De omzet per dealervestiging steeg in het eerste kwartaal tien procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het gemiddelde rendement daalde echter van 1,39 naar 1,27 procent. De groei in omzet komt voornamelijk voor rekening van de hogere nieuwverkoop – met daarin een belangrijk aandeel voor private lease. De daling van het nettowinstpercentage wordt met name door  gestegen indirecte kosten veroorzaakt. Daaruit kan volgens Bovag geconcludeerd worden dat de efficiencyvoordelen van schaalvergroting uitgeput lijken. Ook het resultaat in de werkplaats is gedaald, met 4,6 procent. Daardoor komt de absorptieratio (de mate waarin after sales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt) onder druk te staan. De ratio  daalde van 85,8 procent in Q1 2017 naar 81,7 procent in het eerste kwartaal van 2018.

Verkoopmarge

In de occasionverkoop versterkten de dealers hun positie. Ze verkochten 5 procent meer gebruikte auto’s dan een jaar eerder, terwijl de totale occasionmarkt 2,4 procent groeide (bron: RDC). De marge op nieuwe auto’s wordt steeds verder uitgehold. Het is de grootste factor in de daling van 1,6 procent in de ‘bruto marge per (gecombineerde) transactie’ (BMGT). De personele bezetting op de verkoopafdeling steeg ten opzichte van Q1 2017 met 0,2 naar gemiddeld 3,7 per vestiging. Het aantal verkochte nieuwe en gebruikte auto’s per verkoper klom van 38 naar 41. De omloopsnelheid steeg en het aantal stadagen nam af.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †