Apk-peiling van Consumentenbond omstreden

Diverse garages gebruiken volgens de Consumentenbond trucs om de rekening van een apk te verhogen. Ze zouden hoge kosten rekenen voor reparaties van kleine ‘plotselinge’ mankementen en soms gebreken veinzen.

Bovag is not amused en spreekt van onnodige stemmingmakerij die het hele Nederlandse apk-systeem, met keuren en repareren door één partij, nodeloos in een kwaad daglicht stelt.” Gewapend met verborgen camera’s liet de Consumentenbond twaalf auto’s keuren bij elf autobedrijven (overigens geen van alle Bovag-lid). Ter plekke zouden de mystery-onderzoekers te maken hebben gekregen met “tal van onnodige en dure reparaties”. Zo kwam een auto niet door de keuring tenzij de remmen zouden worden vervangen. Kosten: 494 euro. Uit een second opinion bij een andere garage zou zijn gebleken dat er helemaal geen gebreken waren. De RDW-controleur constateerde evenmin remproblemen.

Gehaaid

 “Het meest gehaaid” was volgens de bond “een grote landelijke keten” (Kwikfit, blijkt uit de beeldreportage). Kleine reparaties belandden voor een relatief hoog bedrag op de rekening. Zo kostte het vervangen van een stadslichtlampje elf euro en een verdwenen oliedop tien euro. Ook een kapotte ruitensproei-installatie werd gemeld, maar die bleek achteraf prima te functioneren. Consumenten worden bovendien, zo stelt de bond althans op basis van zijn steekproef, regelmatig onder druk gezet door de garagehouder om direct in te stemmen met een reparatie. Bij afkeuring zou er niet meer met de auto gereden mogen worden. Formeel is echter diezelfde dag een rit naar een nieuw keuringsadres wel toegestaan.

Buiten het zicht

Garages zetten volgens de Consumentenbond mankementen pas op het keuringsrapport nádat de klant akkoord is en de reparatie is uitgevoerd. Pas dan wordt de auto afgemeld bij de RDW. Gevolg: de RDW kan bij een steekproef niet meer nagaan of de reparatie noodzakelijk was. Toen de onderzoeker van de bond niet akkoord ging met de vervanging van remschijven bleek het mankement niet meer op het keuringsrapport te staan. Verder waren de bezochte kleine garages opvallend snel klaar met hun keuring, in drie gevallen binnen een kwartier. Op grond van de peiling adviseert de bond om oudere auto’s bij verschillende garages te laten keuren. Liefst ook bij een station dat alleen keurt, en niet repareert. “Zo’n bedrijf heeft geen belang bij onnodige reparaties.” Verder wijst de bond op de mogelijkheid om zelf de RDW te benaderen voor een herkeuring.

Steekproef

“Afkeurpunten moeten altijd op papier staan, laat dat duidelijk zijn”, reageert Kwikfit-marketingdirecteur Arjan van der Meer in de videoreportage. “Dat zijn de regels van de RDW, die gelden ook voor ons. En als je twijfelt aan diensten die je van ons afneemt, kun je altijd de centrale klantenservice bellen, dan kijken we ernaar. Daar zijn geen kosten aan verbonden.” Hens Peeters Weem, apk-manager RDW. “Als een garage telefonisch zegt dat er allerlei punten niet goed zijn in het kader van apk, moeten ze op het rapport staan. Dan wordt het voertuig afgekeurd, valt het onder RDW-toezicht en kan onze steekproefcontroleur vaststellen of dit terecht is gebeurd of niet.”

Kwaad daglicht

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens noemt de uitkomsten van de elf bezochte garages “zeker niet representatief”. Hij wijst op de 5500 Bovag-autobedrijven en overige garages met een RDW-erkenning die ons land telt. “Het is kwalijk dat hierdoor het hele Nederlandse apk-systeem, met keuren en repareren door één partij, nodeloos in een kwaad daglicht komt te staan. Opnieuw, want Radar hield vorig jaar een soortgelijk onderzoek, toen bij twaalf garagebedrijven. Bonafide autobedrijven hebben hier last van, het is onnodige stemmingmakerij.” Het aantal klachten dat Bovag op jaarbasis krijgt over de apk-uitvoering zou “minimaal” zijn. “En áls er dan een verschil van inzicht bestaat tussen het garagebedrijf en de eigenaar van het voertuig is er onze geschillencommissie. Maar dan moet je de keuring wel bij een Bovag-adres laten uitvoeren.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

  • Avatar
    12 april 2019 om 16:29
    Permalink

    Dit gebeurt ook bij reparaties. Vooral bij dealers. De ANWB heeft dit in het verleden bij herhaling en bij meerdere dealers proefondervindelijk aangetoond. Sinds de marges op de verkoop van nieuwe auto`s minimaal is geworden, is dit het nieuwe verdienmodel geworden voor dealers. Met de toenemende electronica in de auto is het voor de garage`s erg gemakkelijk en verleidelijk geworden om het vertrouwen dat de klant stelt in de dealer te misbruiken.
    En klanten blijken niet in staat dit aannemelijk te maken. Noch bij de geschillencommissie, noch bij de Kantonrechter.
    In de autobranche gaat het niet meer om auto`s, maar om geld.

Reacties zijn gesloten.