Delticom zet bandenretail op zijn kop

Onder de noemer Mobile Mech komt de Duitse online bandenretailer Delticom met een eigen franchiseconcept voor banden- en wielenservice. Ook andere zaken op het gebied van voertuigonderhoud (olie, airco, ruitreparatie, wisserbladen) vallen onder de mobiele dienstverlening.

Met de formule wil Delticom particuliere en zakelijke klanten aan huis, op kantoor of op een elders afgesproken locatie bedienen. Franchisers kunnen garagebedrijven zijn, bandenspecialisten op zoek naar nieuwe diensten en markten, of personen met een automotive achtergrond die ‘baas in eigen bus’ willen zijn. Het ontwerp van de rijdende werkplaats is afkomstig van Technomarketing.com in Roosendaal. Wilt u het volledige artikel lezen? Registreer u dan eenmalig voor Aftersales Plus. De franchisers gaan na een selectietraject een overeenkomst aan met Delticom, dat online zorgt voor onder meer de aanvoer en planning van opdrachten. Deelnemers krijgen gedurende een week een interne technisch-commerciële opleiding. Vervolgens gaan ze als Mobile Mech Partner aan de slag, met een op maat ingerichte Iveco Daily. De franchiser bepaalt zelf hoeveel ‘hulp’ vanuit het hoofdkantoor in Hannover gewenst is.

Ecube

Standaard is een assortiment premium gereedschap aan boord. Kloppend hart is de Ecube, een all-in-one oplossing voor moderne bandenservice. Dit blok met zeer compacte afmetingen herbergt een 48V powerbank en een stille compressor met een tank van zestig liter. Dankzij de compacte dimensies van de Ecube kan de monteur zo’n 36 banden of wielen transporteren en nog steeds – rechtopstaand – in het voertuig werken. Omdat een generator niet nodig is, ontstaat voor de directe omgeving geen herrie en stankoverlast. Als kers op de taart wordt het geheel afgemonteerd met een semiautomatische bandenmontagemachine (personenwagens en  motorfietsen) en een balanceermachine met Haweka-centrering.

Patenten

De Ecube is juridisch beschermd middels diverse technische en ontwerppatenten. De productie is door Technomarketing.com ondergebracht bij zijn strategisch partner Bright Technology. Deze grootste machinefabrikant ter wereld kent een productievolume van 75.000 eenheden per jaar. Op de woensdag startende equipmentbeurs Autopromotec (24-28 mei) wordt het eerste exemplaar van de Mobile Mech-servicewagen getoond. De wereldprimeur is eerder deze week vanuit Roosendaal verscheept. Delticom is de grootste online bandenverkoper van Europa en wint ook daarbuiten snel terrein. Het concern wil doorgroeien van de huidige jaaromzet (620 miljoen euro )naar 1 miljard in 2020. In de realisering van die ambitie zal ook Mobile Mech een rol gaan spelen. De werving van franchisers begint volgende maand in Berlijn. Naar verwachting is de uitrol in Duitsland over ongeveer twee jaar voltooid. Het management van de webwinkel denkt eind 2017 ook in Nederland te beginnen met Mobile Mech.

Prachtige order

Loopt alles conform plan, dan zullen vóór het jaar 2020 in de gehele EU (én het Verenigd Koninkrijk) circa vijfduizend voertuigen rondrijden. Technomarketing.com is de exclusieve inrichtingspartner voor Delticom. Ralph Dubbeldam, managing director van Techno Marketing Group, spreekt dan ook van “een prachtige order.” Dubbeldam kwam op zijn stand tijdens Automechanika Frankfurt 2016 in contact met het Delticom-management. Meer over Mobile Mech leest u in de komende editie van Aftersales Magazine.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †