Drie miljoen Daimler-diesels terug

Na de vorige week geuite beschuldigingen van emissiemanipulatie roept Daimler drie miljoen dieselauto’s terug naar de werkplaats. Daar krijgen ze een update van de software. Om hoeveel voertuigen het in Nederland gaat, kan de importeur nog niet zeggen.

daimler-recall1Daimler verwacht zo’n 220 miljoen euro nodig te hebben voor de “servicemaatregel”. Klanten hoeven er niets voor te betalen. Al in de komende weken moet de uitvoering van start gaan. Gezien de grote aantallen voertuigen kan het wel even duren voordat elke auto aan de beurt is geweest. Volgens woordvoerder Huub Dubbelman van Mercedes-Benz Nederland gaat het om een “snelle update”. Aangezien geen onderdelen vervangen hoeven te worden, kan per voertuig de klus snel geklaard zijn. De importeur inventariseert de komende dagen om hoeveel Euro-5- en Euro-6-diesels het in ons land gaat.

Uitbreiding

Daimler-topman Dieter Zetsche zegt in een toelichting dat het publieke debat over de positie van de diesel zorgt voor “onzekerheid, op de eerste plaats bij klanten. Om die reden hebben we besloten om verdere maatregelen te nemen.” Anders dan bij de recall die het VW-concern ondernam, is er vooralsnog geen dwingende technische reden om in actie te komen. Het Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse RDW) heeft vooralsnog geen reden gezien om een tussentijds werkplaatsbezoek te verplichten. De gisteren bekend geworden maatregel voor Euro-5- en Euro-6-diesels betekent een radicale uitbreiding van een al sinds maart lopende terugroepactie van Daimler om de NOx-uitstoot te verminderen. Deze eerdere recall heeft betrekking op circa 250.000 Europese eigenaren van auto’s uit de compacte klasse. Circa 45 procent van de betrokken auto’s zijn inmiddels op het meest recente uitstootniveau gebracht. Deelname is vrijwillig.

Toekomst

Namens de bestuursraad van Daimler AG benadrukt Zetsche dat het concern zijn vertrouwen in diesel als aandrijftechniek blijft behouden. “Wij zijn ervan overtuigd, dat de dieselmotor niet in de laatste plaats vanwege zijn geringe CO2-uitstoot ook in de toekomst een vast onderdeel van de aandrijvingsmix zal zijn.” De onderneming trok de voorbije jaren rond de drie miljard euro uit om een nieuwe generatie motoren te ontwikkelen. De “voorbeeldige” uitstootwaarden zijn volgens Daimler bevestigd door  metingen die onafhankelijke instituten hebben uitgevoerd.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †