‘Elektrificatie Opel treft vooral aftersales’

De eerste reactie van Theo Janssens, voorzitter van Opels dealervereniging VODN op de toekomstplannen van Opel is: “niet verrassend”. Wat hij niet helemaal verwachtte, was het versneld doorvoeren van de elektrificatie van het modellengamma. En dat gaat grote gevolgen hebben voor Opel-dealers, met name op het gebied van aftersales, denkt Janssens.

“Veel vloeit al voort uit de plannen Back in the Race uit 2014 en Push to Pass van twee jaar later”, zegt Theo Janssens over de op 9 november gepresenteerde toekomstplannen van Opel. “De eerdere plannen, zoals die werden geformuleerd in Opel Drive 2022 waren vooral gestoeld op het afzetten van grotere aantallen. Dat is, onder meer door de Brexit, niet helemaal goed gegaan. De nieuwe plannen hebben een andere benadering en zijn meer gericht op het bereiken van meer efficiency en het bereiken van synergie door het samenvoegen van Opel en PSA. Op die manier is ook PSA in staat gebleken het break even-punt terug te brengen van 2,6 naar 2 miljoen auto’s.”

Synergie

Dat de afzonderlijke merken Opel, Vauxhall, Peugeot en Citroën strikt gescheiden blijven, is goed nieuws voor de afzonderlijke dealervestigingen. “De synergie aan de achterkant leidt er uiteindelijk wel toe dat de kosten voor ontwikkeling omlaag kunnen. Dat is wel de weg naar de toekomst. Het toevoegen van Opel heeft immers ook zijn revenuen voor PSA. En door het aantal platforms terug te brengen naar twee of drie voor alle modellen breng je de productiekosten naar beneden. Slimmer produceren, zoals ook PSA het aantal modellen terugbrengt van 45 naar 26.”

Aftersales

Theo Janssens is met name tevreden dat Opel de rol van EV-engineer naar zich toe haalt. In 2024 wil Opel van elk model een elektrische variant beschikbaar hebben. Dat Opel deze elektrificatie van het modellengamma versneld gaat doorvoeren, had hij niet verwacht. “Zo ontwikkelt de branche zich nu eenmaal. Het zal grote gevolgen hebben voor het businessmodel van de dealers. De aftersales als dobber voor het dealerbedrijf krijgt daarmee toch een heel andere invulling.” Hoe het dealerbedrijf daarop moet inspelen, moet de komende tijd duidelijk worden. “De dealer zal zich vooral moeten gaan ontwikkelen in de richting van mobiliteitsaanbieder. De relatie met Opel Nederland is altijd goed geweest. We zullen daar samen met elkaar de komende tijd over overleggen. En misschien moeten we daar als dealervereniging wel een meer proactieve rol in spelen en zelf een visie ontwikkelen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2954 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters